Miksi Suomessa ei saa puhua siitä, että on rahaa?

Kaikki saavat aina valittaa sitä, että heillä ei ole rahaa, eikä siitä suutu kukaan..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.07.2008 - 16:32

Luulisin sen johtuvan siitä (riippuu tietenkin miten asiansa/varallisuutensa esittää), että se katsotaan ns. leuhkimiseksi, koska kuitenkin suurin osa suomalaisista on vähävaraisia tai minimipalkkaa tienaavia. Joten se saa ko. ihmiset tuntemaan itsensä "huonommiksi" ja ja tämän paljon rahaa
omistavan ökyksi, ei samaan joukkoon kuuluvaksi, jne. Eli, jos ei tee siitä "numeroa"
(varallisuudestaan), niin on enemmän ystäviäkin, ehkä. Voin olla väärässäkin, ei eka kerta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2008 - 21:24

Rahapuheita

Silloin kun rahaa ei ole tarpeeksi, se luonnollisesti puhuttaa, miksi joudun luopumaan jostain, miksi en voi osallistua johonkin, mistähän saisin lisää kun tällainen tarve jne.

Silloin kun rahaa on riittävästi eikä yllämainittuja puhumistarpeita ole, silloin rahasta puhuminen menee helposti sinne leuhkimisen piikkiin eikä oikein kuulu nk. hyviin tapoihin

Silloin kun rahaa ylen määrin yli oman tarpeen, silloin voisi hyvinkin puhua rahasta pohdiskellen miten sitä voisi käyttää esimerkiksi heikommin pärjänneiden jeesaamiseen …

mutta jos puheesi rahasta tarkoittaa pohdiskelua siitä mistä voisit tällä ylimääräisellä rahalla tienata vielä lisää ylimääräistä rahaa, niin valitse tarkkaan seurasi (kaikki ei välttämättä ymmärrä eikä tarvitse ymmärtää murhettasi)

Lähteet:
'seuroissa kuultua ja itse mietittyä'

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 17.07.2008 - 21:57

Olen saanut sen käsityksen, että ne jotka puhuvat omistavansa paljon rahaa, heillä ei sitä olekkaan. Tunnen ihmisen jolla on todella paljon rahaa, se myös näkyy hänen elämässään, mutta hän ei kersku sillä koskaan. Hän osaa tuoda sen esille viellä sillälailla ettei ainakaan lähipiirissä olla hänelle kateellisia. Mutta kaikenkaikkiaan suomalaiset ovat kateellisia, etenkin kun luullaan, että toisen elämä on paremmin kuin oma. Itseasiassa en minäkään, jos mulla olisi paljon rahaa, lähtisi sitä mainostamaan. Tuntuu luonnollisemmalta aina välillä sanoa ettei ole rahaa. Mutta tuoko se rahakaan onnea? Ehkä se antaa tietyn turvallisuuden tunteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2008 - 23:05

Itseäni on aina hieman ihmetyttänyt, että miten se eroaa siitä, että kerskuu sillä, että on paljon ystäviä, laaja sosiaalinen piiri ja perhe-elämässä menee hyvin? Miksi noista asioista puhuminen on jotenkin hyväksyttävämpää kuin rahasta puhuminen? Ja itseasiassa moni tuskin puhuu suoraan rahasta, vaan saattaa mainita, että on taas lähdössä jonnekin reissuun tai hommannut kesämökin tms. Miksi siis perheestä puhuminen on jotenkin hyväksyttävämpää, vaikka ei sitäkään kaikilla ole ja saattaa aiheuttaa joillekin pahaa mieltä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2008 - 01:30

Kyllä saa puhua.
Kukaan ei kiellä.
mutta raha ei tee onnelliseksi.
turvallisuuta se kyllä tuo.
Leinoa lainaten ja mukaillen: ole onnellinen yksin onnessais, älä kateutta ympäristöön kylvä. Ketä rahasi kiinnostavat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2008 - 11:00

Ei kannnata puhua rahasta,se nostattaa kateutta ja kaunaa.