saako alaikäinen taluttaa crossimopon crossiradalle vaikka pyörätietä tai vähäkäyttöistä tietä pitkin? ( matka alle 1km)vastatkaa!

haluan tietää koska olen hankkimassa mopoa jotain samurai110cc ja oon 12v sekä täydellistä ois jos saisin talutta sen sinne missä sillä sais ajaa

Avainsanat: mopot crossit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.10.2009 - 21:23

Mopon taluttaja on tieliikennelain mukaan jalankukija, eikä jalankulkijoille ole asetettu ikärajaa ...

Jalankulkija on:

Tienliikennelaki

2 §

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan

...

11) jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa; (7.5.1997/414)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 19.10.2009 - 17:56

Kyllä varmaan saa, sillä käskeehän poliisitkin, jos tavoittaa rikkomusta tehneen mopedistin, taluttamaan mopon kotia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 18:00

En lähtisi arvailemaan, kun en tarkasti tiedä. Viisainta olisi kääntyä paikallisen poliisin puoleen ja kysyä asiaa. Selviää varmasti ja ei tule turhia ongelmia käytettäessä. Onnea crossimopon hankintaan ja crossailuun!! Ajele varovasti!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 19:46

Kukapa tuota nyt taluttamista kieltäisi.Saahan autoakin tyntää alaikäinen hangesta pois.Mikäli jäi epävarmuus niin pirauta poliisilaitokselle.Toivotaan ettei myöhemmin tule himo alaa sitä pätkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 20:08

kyllä pitäis saada

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 20:19

Olen minäkin kantanut polkupyörän kotiin! Eikä kukaan kieltänyt.
Vaikka olen yli-ikäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 21:25

taluttaa saa toki. se ei ole ajmista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 21:26

Kyllä saat, mut älä käynnistä enneku radan alueella, ja ooha alussa mutenki varovainen, ps hanat kaakkoon!

Lähteet:
www. pottapäähän.fi