Oletteko olleet keritsemässä lampaita, karstaamassa villaa ja kehräämässä rukilla lankaa. Voi kun se oli hidasta puuhaa silloin.

Nyt sitä tekis ihan mielellään, jos vain olisi tilaisuus, mutta joskus se oli kovaa työtä jota oli pakko tehdä

Avainsanat: kehrääminen keritseminen lammas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.10.2009 - 22:04

no silloin kun riiustin maalaistyttöä jouduin malliksi keritsemään muutaman lampaankin (ei noita muita hommia),

ei tainut mennä kovin hyvin, ei ainakaan siitä riiustamista mitää pitkäaikaisempia seuraamuksia tullut

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 17.10.2009 - 22:10

Nuo hommat ovat kokematta, mutta olen nähnyt toisten tekevän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 22:49

Olen kerinnyt ja karstannut, koska meillä oli omia lampaita. Langaksi asti en ole rukilla pyörittänyt. Kokeillut olen ihan vähän, mutta meillä ei ole rukkia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 23:06

Oli kotipaikalla lampaita ja jopa pässikin.
Ei niitä syksyllä keitty palelemaan ainoastaa alkukesästä.
Jopa pellavia liotimme järvessä, niistä loukuttaen ja lipsuten kehräämään lankaa.
Oli vähän pistelevät alusvaatteet niistä kudotuista kankaista päällä. Kyllä parin pesun jälkeen menetteli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.10.2009 - 08:42

Mielelläni istuin uunin päällä ja ilkuin pässiäni kun joutui moiseen karvanpudotusoperaatioon. Sen jälkeen pysyinkin visusti kaljuuntuneen lemmikkini tavoitettamattomissa.
Meillä kotona tehtiin loppuun asti villalangat, mutta olin silloin niin pieni, ettei minun annettu mennä sotkemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 19:51

Olen ollut lapsena katsomassa lampaan keritsemistä ja muuta en muista kuin sen, että kävi sitä lammasta sääli, kun se määki koko toimituksen ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 10:52

Lampaita en ole kesinnyt mutta nuo kaikki muut hommat ovat tuttuja. Olen valmistanut myös pellavasta lankaa, alusta langaksi saakka eli kuidun lihtaus yms jouduin tekemään.
Silloin kun vilalsta lankaa kehräsin, olin kyllä siihen hommaan alaikäinen mutta yrittävä yrittää lähes kaikkea.