Osaatteko neuloa kintaita villalangasta n. 20 cm pitkällä neulalla jossa on keskellä reikä lankaa varten. Karjalainen perinne?

Lisätty: 17.10.2009 - 21:38

kissanainen, just niitä! Mummoni opetti minulle ja myöhemmin kävin jonkin kurssinkin asiasta. Isäni piti näitä aina talvella rukkasten alla. Olivat tosi kestäviä!

Avainsanat: käsityö kintaat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 17.10.2009 - 21:32

www.tkukoulu.fi/~kaipur/kasi...intaat.htm

Näitäkö tarkoitat? En osaa ja harmittaa kovasti, kun en ehtinyt opettelemaan ennen äitini kuolemaa. Monta kertaa puhuttiin, että pitäisi perinne siirtää minulle. Mutta valitettavasti se jäi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.10.2009 - 21:23

En osaa, mutta haluaisin oppia. Mistä löytyisi ohje, josta saisi ummikkokin selvää ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 21:23

en osaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 22:05

no monet näyttävät olevan konstit, enpä ole aiemmin edes kuulut moisesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 22:53

Olen ehkä lapsena nähnyt, mutta en osaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 01:46

En kyllä itse osaa mutta seurasin mielenkiinnolla kun mummoni veljen vaimo yhdellä"neulalla" teki niitä tasakärkisiä joita mnullakin on useampi pari kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.10.2009 - 08:40

Nähnyt olen tuollaisia kintaita, mutta en miten niitä tehdään. Varmasti vahvat ja lämpimät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 15:48

ihan uusituttavuus , mut pitää oikein perehtyä ... mitenkäs ne kintaat valmistuu oikke ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 18.10.2009 - 15:57

en osaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 20:53

En minä osaa mutta mummoni osasi ja oli itsekkin Karjalasta kotoisin. Minulla on näitä neuloja muistoina kotona, vaikka en kyllä niillä mitään tee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 09:08

Neulakintaan tekoa varten minulla on neula mutta reikä ei ole keskellä neulaa vaan siinä samassa paikassa missä neuloissa yleensä. (en ole karjalainen).

Lisätty: 20.10.2009 - 14:23

Ei ole karjalainen perinne koska niitä tehtiin myös Pohjanmaalla ja kuuleman mukaan myös Lapissa.