Tiedättekö mitä tarkoittaa "Taitto" lehtimailmassa.

...kyse ei ole lakanantaitosta.

Lisätty: 15.10.2009 - 20:45

-Pipsalle sanoisin että PunaMusta on kirjapaino ei se tee taittoa jota peräsin kysymyksessäni.
...aika moinen huomio sinällään etten sanoisi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.10.2009 - 20:22

Lehden taitosta vastaava huolehtii, että juttujen tekstit, otsikot kuvat yms. on juuri niinkuin pitääkin ja että ilmoitukset ovat oikeissa paikoissa.

Kysyjän kommentti

Se oli ihan hyvä vastaus, lisäksi taittajan pitää osata suunnitella sivuja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.10.2009 - 20:20

Aivan lyhyesti sanottuna lehden kokoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 20:25

Liittyneekö sivujen suunnitteluun

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 20:35

Vahvoja mielikuvia. Kerro lisää meille maallikoille. PunaMustako sinun sanomalehden taiton on tehnyt?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 21:05

Kun lehden sivua taitetaan, määritellään palstojen leveydet, kirjasinkoot, otsikkojen tyypit, kuvien paikat yms. Taitto on lehden ulkoasun suunnittelua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 21:15

Taitto tarkoittaa ihan niin kuin Donna tuossa yläpuolella kertoikin: nimenomaan lehden sivun suunnittelua ja tekemistä eli kun jutut, kuvat (ja mainoksetkin) sijoitetaan sivulle ennen sivujen painoon lähettämistä ne "taitetaan" lehden sivuille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 21:17

Taittaminen
1. Graafisten elementtien sijoittelu ja sommittelu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
2. Taittaminen painetun arkin taittelu taittokoneella siten, että taitetussa arkissa sivut ovat järjestyksessä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 22:48

Tossahan se ydi oli vähäviisaan vastauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2009 - 14:35

Olisko graafinen ulkoasu oikea määre, ja sivujen järjestykseen laittaminen ennen painatusta.
Olen ollut yhden harrastusyhdistyksen lehden päätoimittaja joten asian tiedän kyllä.