Jäpäkyörä, Tänkyrä?

Mitä sanat tuovat mieleenne. Kertokaa omin sanoin, vanhemmat ihmiset saattavat tietää noista nimityksistä paljon.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 13.10.2009 - 20:55

Jäpäkyörä = iso pojan koltiainen ja Tänkyrä = inttäjä, vastaansanoja, eli siis minun mieleeni tulevat. Sitähän ne ei toki ole sen tiedän. Vain miellekuva.

Kysyjän kommentti

Iidalle kiitos nyt, mutta kaikki vastaukset olivat hyviä, eli kaikille kiitoksia ja hyvää vointia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.10.2009 - 20:44

jäpäkyörä = jurrikka, vastarannankiiski. savolaene sana

Tänkyrä (Risto Räppääjän kieltä)
a) liian kauan keitetty nakki
b) sukulaistäti, joka utelee lapsen yksityisasioita
c) nuori jonka selkä on mennyt köyryyn liikunnan puutteen takia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.10.2009 - 21:07

Jäpäkyörä pistää joka asiassa hanttiin. Ja tänkyrä on samansuuntainen sana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 21:13

Ei aavistustakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 21:17

Jäpäkyörästä tulee mieleen joku äijänkäppänä tai hampparinväärä (makkara), tänkyrä...hmmm ... mieleeni tulee joku 'totinen torvensoittaja' tai jkl paistos uunissa... kuis mul aina tulee mieleen ruoka:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2009 - 00:25

Hahaa jonin13,mulla tuli tänkyrästä mieleen vaikka pilalle poltettu piirakka,nokinen tänkyrä.
Jäpä... epäilen et miumaumukko on itse keksinyt sen pienessä päässään taikka jäbänkilpapyörä=lyhennös?