Ei kai kukaan tosissaan usko, että krematoriossa poltettavista "vainajista syntyvällä lämmöllä" voitaisiin lämmittää esim. kappelia?

www.iltalehti.fi/uutiset/200...7_uu.shtml

Avainsanat: krematorio tuhkaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.10.2009 - 01:36

No mikä ettei. Krematoriot ovat muutenkin sisätiloissa, ja niistä tulee valtavan hyvin lämpöä.

Kysyjän kommentti

Juuri näinhän se on. Krematoriosta nimenomaan tulee/menee hukkaan sitä lämpöenergiaa, mutta eihän sitä energiaa poltettavista vainajista tule.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.10.2009 - 20:20

Miksi ei voisi lämmittää, hukkaan se lämpöenergia muuten menee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 21:00

Kyllä "kropastakin"energiaa lähtee.Eettiset puolet on jo toinen juttu...

Lisätty: 13.10.2009 - 00:00

Ai niin,tietysti se uuni pitää olla tosi kuuma ja se lämpö otetaan talteen.Eli eihän se siitä poltettavasta tule se lämpö...juu,nyt hokasin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 21:07

Kuvittelisin, että suurin lämpöhyöty tulee kuitenkin niistä arkuista. Kankailla päällystetyt arkuthan ovat lastulevyä. Liiman avulla kasassa kestävä, puristettu puulastu antaa hyvin lämmintä.
Lastulevyä ei suositella kotioloissa suuria määriä edes polttamaan erilaisissa tulisijoissa.

Lisätty: 13.10.2009 - 20:14

Polttohautauksen minäkin haluan omalle kohdalle. Saattojoukoksi en halua kuin aivan lähimmät ystäväni. Loppukaneetit hoidetaan ravintelissa ja kaikille haluamaansa ruokaa ja sopivaa juomaa. Iloiset pirskeet. Sellaiset kepeät bileet ja siinä se. Tuhkat sitten johonkin paikkaan, jota vielä mietin. Arkunkin olisin jo käynyt koemakaamassa, mutta hautaustoimisto oli sitä vastaan. Tulevia asiakkaita vieroksuivat.
Paita on ihan mukava edestäpäin, mutta halkio takana tuntuu nyt kylmältä. Sukat haluan ehdottomasti.
Patja oli vaan feikkiä, mut onneksi siinä ei tartte kauan pötkötellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 21:43

Turkulaiset ainakin uskoo, jos tulee kova talvi, joutuvat varmaan tuomaan lisäpolttoainetta naapurikunnista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 22:15

Sikäli mitä olen nähnyt intialaisten vainajien tuhkaamista niin kaikissa on rovio alla.

Sama lienee krematorioidenkin uuneissa ja niiden lämmöntalteenotosta lienee kyse.
Aatun porukalla olis ollu rautainen kokemus miten kaasu-uunissa saadaan raato häviämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 22:52

en usko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 00:23

No jos polttavat vainajan LÄMMÖLLÄ niin mikäs siinä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 03:14

Minut voi ainakin heittä huoletta uuniin halkojen sekaan lisäpolttoaineeksi, jos vain kelpaa ja palaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 13:41

Turussa tehdään niin eli uskon. Ei kait ne valehtele tuollaisista asioista. Eettisesti epäilyttävä asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.10.2009 - 13:46

Onhan se toki mahdollista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 14:03

Olis kyllä partempi kunnioittaa vainajaa jotenkin muuten eikä ajatella tollaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 15:42

Lämpöenergiaahan siitä syntyy ja miksipä sitä tuhlaamaan harakoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 16:23

Energiaa se on , jos mikä. Ihan sama, tuleeko se poltetuista vainajista, vai puista, esimerkiksi.