Halsteroitteko koskaan silakoita hiiloksella?

Miten laittatte suolan niihin??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.10.2009 - 16:06

- silakat halsteriin,
- kastetaan suolaveteen (ämpärissä)
- halstrataan
- kastetaan suolaveteen
- 'kuivaus' tulella (hetki)

ja niin ovat herkut valmiina

- siis on tullut harrastettua sitäkin -

Lisätty: 10.10.2009 - 18:30

tarkennus edelliseen: tuo ensimmäinen suolaus on sellainen rituaalikaste, nopeasti käytetään suolavedessä, ei missään tapauksessa saa liotella, muunkinlainen suolaus etukäteen kuivattaa kalan lihan ja silloin halstrauksessa, savustuksessa , paistamisessa käy vähän köpelösti, tulee kuivia mauttomia korppuja

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.10.2009 - 16:06

Kun osaisi! Kaikki mitä hiillostetaan, savustetaan, loimutetaan jne ovat herkkuani....siis kalan muodossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 17:05

Kyllä oon ja muikkui kans, samoil ohjeil teen kuin vähäviisaskii, mut vast halstrauksen jälkeen kastan suolaveteen, ja aahh... niin mauksta jotta...

Lähteet:
isäin perintönä ohje tullunna mulle ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.10.2009 - 17:58

En itse ole sitä harrastanut, mutta äitini halstrasi joskus saunan uunissa. Sen jälkeen kastoi ne hetkeksi suolaveteen. Hyviä - ai että.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.10.2009 - 19:55

Ovat hirmu hyviä, mutta ei täällä kerrostalossa onnistu, eikä nykyisin ole mahdollisuutta halstrata muuallakaan. Täytyy ostaa kaupasta. Eivät vaan ole yhtä hyviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 20:14

Kyllä sitä herkkua muutaman kerran vuodessa pönttöuunin hiilloksilla käristetään.
Merisuolaa silakoiden päälle ja pari kolme tuntia muhimaan. Huuhdellaan ja silakat halsteriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 10:36

Meikäläisellä ei ole siihen mahdollisuutta ikävä kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 19:50

Silloin kun silakan halsterointia enemmässä määrin harrastettiin, laitettiin silakat ensin suolaveteen lyhyeksi aikaa, sen jälkeen halsteroitiin.Tosi hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 13:49

Eipä ole tullut syötyä aikoihin sellaisiakaloja jotka on niin valmistettu. Mutta olen kyllä joskus niitä syönyt ja hyviä kyllä ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 12:00

Oli juuri kalamarkkinat täällä ja muikkuja tuli syötyä pari kippoa. Ovat muuten kalliita mutta olin juuri sopivasti kohdalla kun myyjä oli pois lähdössä ja kailotti että kaikki loput annokset puoleen hintaan, oli tarjous jota en voinnut sivuuttaa, varsinkin kun olin juuri menossa niitä ostamaan...
Olen halsteroinut muita kaloja ja muistaakseni kuusamossa suolasimme ne vasta jälkikäteen.