Saatteko tulen takkaan syttymään laittamalla sytykkeet puiden päälle. Itse sytyttelen ain puiden alta.

Avainsanat: takka tulenteko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.10.2009 - 18:43

No tässä on tapeltu varaavan uunin kanssa koko kulunut viikko kun vakisytyttäjä ei ole ollut maisemissa.
Näin se meillä menee:
koivuklapeja sanomalehteen käärittynä kasa uuniin alaluukku auki - sytytys ja sammuu... uudestaan muutama tukko sanomalehtiä (kiroilun säestämänä) lytyssä puiden lomaan ja a vot - kohta voi lisätä loputkin puut mukaan.ja alaluukku kiinni tässä vaiheessa.

Ekalla kerralla sieltä masiinasta tuprusi savua enemmän kun laki sallii väärään suuntaan eli sisällepäin - pelti oli auki ja alaluukkukin. Ilmeisesti olin änkenyt uunin liian täyteen eikä se pirulainen jaksanut vetää taisi olla vähän matalapainettakin - tähän auttoi lähimmän ulko-oven avaaminen savuntulo loppui kun taikaiskusta ja huushollista ei tullut savupirttiä!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 03.10.2009 - 19:01

Itse teen aina ristikon puista ja laitan tuohen kahden alimmaisen puun väliin. Hyvin syttyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2009 - 19:01

Käytän sytytyspaloja mökillä hellan, leivinuunin ja saunan kiukaan sytyttämiseen. Suosittelen. Joskus myös tuohen avulla saan syttymään. Palat milloin missäkin välissä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2009 - 19:03

kyllä sen saa päältäkin syttymään, vaatii vähän enemmän huolellisuutta (ja kärsivällisyyttä) ,
helpommalla pääsee kun veistelee niitä lastuja sinne kasan alle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2009 - 19:06

Olen kokeillut sytyttää päältä,kun on väitetty sen olevan ekologista. Parhaimmaksi olen todennut
alta styttämisen. Sytytin juuri pystyuunin ,Puut kotamallisesti ja keskelle tuli.Hyvin kuuluu rätisevän.
(kuusipuita joukossa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2009 - 19:35

En ole edes kokeillut.Pikku pilkkeitä ja tuohipala tai paperia alle ja pienehköjä piita ristikolle ja hetken päästa isompia puita. Ekologiasta en tiedä mutta tämä in toiminut tähän asti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2009 - 21:28

jossain sitä päältäsytyttämistä väitettiin ekologiseksi tavaksi, perusteita en kyllä enää muista

allehan ne sytykkeet tavallisesti tulee tungettua

alta ahneet
päältä pihit
pystyyn hetken roihut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2009 - 07:52

Kyllä saan tervaslastuilla!
Tässäpä lämmitys ohjeita, miksi pitää päältä sytyttää;
www.rakennusperinto.fi/Hoito...nlammitys/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2009 - 09:45

Sytytys pu iden alta tai sieltä keskeltä paremminkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.10.2009 - 00:36

puiden alta itsekkin sytyttelen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2009 - 17:50

Tunti sitten sain laavulla nuotion syttymään ensimmäisellä tulitikulla. Paperia ja lastua puiden alle (jotka eivät olleet edes aivan kuivia) ja syttyi heti.