Jäkäläiset terveiset napsulaisille Rokualta. Mikä sieni kyseessä ja kuinka valmistaisit tästä ruokaa?

www.napsu.fi/matkailu/matkak...-35--Rokua

Lisätty: 01.10.2009 - 19:44

Hyvä, hyvä napsulaiset. Ei pelkoa myrkytyksistä, tunnette sienet.

Lisätty: 02.10.2009 - 08:08

Eipä ollu sukset mukana, mutta ei siellä vielä luntakaan näkynyt. Kotona siis jo. En syönyt sieniä koko reissulla, kuvasi vain.

Avainsanat: sieni jäkälä kangas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.10.2009 - 21:17

Tästä sienestä en ruokaa laittaisi,mutta lankoja sillä voi värjätä,sinistä väriä tästä tulee.Kiitos terveisistä ja kivaa loman loppuaikaa sinulle.

Kysyjän kommentti

Kiitos taas kaikille vastauksista. Joo, katselin netistä mitä kaikkia sieniä käytetään lankojen värjäykseen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.10.2009 - 17:50

kiitos ja hauskaa reissuu sinne sinulle ... .. nauti kauniista ruskasta... nyt sitä on... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 17:52

Suomuorakas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 17:56

minun muistin mukaan en ole noita syötäväksi laittanut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 18:07

Suomuorakas, kelvoton ruokasieni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 18:12

Sieni on suomuorakas. Sienen ruokakäyttöarvo on 0. Eli siis kelvoton. Sieni ei ole myrkyllinen, vaan mauton yksinään. Itse olen laittanut sen sekasienien joukkoon ( esim. erilaiset rouskut ), jotka ole ryöpännyt ja sitten paistanut. Siis lisää sieniainesta, mutta ei makua, silti sekaan muitten kanssa vaan. Ei sovi sienisalaattiin tai muhennokseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 18:24

sienistä en tiedä mitään, mutta hyvää reissuamista sinulle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 19:22

On muuten kitkerän makuinen,ei siis mauton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 21:25

Älä syö tuntemattomia sieniä..ja hyvää lomaa sinulle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.10.2009 - 22:18

En ole kyseistä sientä kerännyt mukaani koskaan. Vaikka kaunis on, niin jätän metsään. Hauskoja loppulomia. Onko sukset mukana. Kohta pääsee hiihtämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 23:12

Nämä huonommat orakkaat ovat mauttomia sitten kun ne keitetään. Keiton jälkeen voi tehdä kermakastikkeen, johon sienet pilkotaan. Lisään kastikkeeseen hieman sokeria jolloin väkevyys häviää entisestään. Muskotti käy sieniruokien mausteeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 09:51

Täytyi ihan G-Earthista käydä paikallistamassa kuvauspaikkasi?

Lähettyvillä on "Oulunmeri" missä olen toukokuulla käynyt kalalla, mutta Panoraamion kokoisia ahtojäitä ei silloin Pesäniemenkarilla ollut.

Kalakaverin ottama kuva: www.panoramio.com/photo/14191245

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.10.2009 - 13:14

ei hajua, mutta hyvää lomaa siulle!