Onko tosi,että vesi viemärissä pyörii toisinpäin päiväntasaajan toisella puolen ja päiväntasaajalla ei pyöri?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.09.2009 - 21:03

samaan tapaan kuin tornadotkin (coriolisvoima)

"tornadot pyörivät syklonaalisesti eli pohjoisella pallonpuoliskolla vastapäivään, eteläisellä myötäpäivään"

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.09.2009 - 20:54

On se tosi, ihmisetkin ovat siellä ylösalaisin.

Lähteet:
usko pois

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 21:01

Undergroundissa kraanastakin kierre tulee toisinpäin, Viemäreitä en ole tutkinut siellä enkä päiväntasaajalla. Päiväntasaajan olen ylittänyt kovaa ja korkealta mennen tullen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 21:06

Noin juuri sen väitetään menevän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 02:12

Riippuu millä tavalla haluat asiaa tarkastella. Näitä yleisen suhteellisuusteorian piiriin täysin kuuluvia asioita on vähän nihkeä mieltää järjellä, koska mikään kokemuspiirissämme ei käyttäydy samoin. Mutta meidän kannaltamme tarkasteltuna viemärissä ei pyöri ensinnäkään mitään, vaan virtaa ja päiväntasaajan toisella puolella taas vesi tippuu tietysti pois viemäristä niiden avaruusmiesten päälle, jotka heittivät taannoin meitä sillä virtsapullollaan, jota myös tähdenlennoksi meilläpäin kutsuttiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 08:22

Kyllä, ihmiset myöskin kulkevat siellä jalat ylhäällä ja pää maassa. Voi miettiä missä on parempi asua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 10:53

Kaikki menee siellä joka suuntaan!