Euroopassa ruoan hinta on kääntynyt tänä vuonna nopeaan laskuun. Suomessa ruoan hinta on yhä noussut; eikö ole kumma juttu?

Lisätty: 20.09.2009 - 09:06

www.hs.fi/talous/artikkeli/R...5249442264

Avainsanat: ruoan hinta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.09.2009 - 19:19

Suomesta puuttuu kauppojen/kauppaketjujen välinen kilpailu, puhukoon ketjujen johtajat mitä tahansa. Tuleva ALV:n laskukin on jo etukäteen hinnoiteltu tuotteiden hintoihin, joten tuleva hintojen alennuskin luultavasti palauttaa hinnat samalle tasolle missä ne olivat ennen keväällä alkaneita hinnankorotuksia.

Samankaltainen tilannehan vallitsee myös polttonesteiden puolella. Maailmalla hinnat laskevat, meillä ei. Jostain kumman syystä korotukset kyllä tapahtuvat todella nopeasti, laskut sitten ottavatkin enemmän aikaa.

Kolmantena mielenkiintoisena kohteena, kun puhutaan hinnoista, on sähkön hinta.

Kysyjän kommentti

Olen samaa mieltä, juuri näin se menee.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.09.2009 - 09:17

Iso huokaus...pitäisköhän nousta barrikadeille ja vaatia ruuan hintaa alemmas. No eihän me suomalaiset tehdä mitään. Tyynesti maksetaan vaan, vaikka maitopurkki maksais 5 euroa jne. Minnekähän asiasta voisi valittaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.09.2009 - 09:25

Suomalaiset tulee aina jälkijunassa. Sitten kun euroopassa alkaa hinnat nousemaan, on meillä ehkä hintojen laskun vuoro.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2009 - 10:00

Toden totta ruoka on ylihintaista,köyhien on mentävä vielä kyykympään mitä nyt jo ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2009 - 10:01

Ei ymmärrä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.09.2009 - 10:23

Suomalaiset ovat itsepäistä mutta silti nöyrää kansaa. Arkadianmäellä sanotaan ja me totellaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2009 - 10:27

Kyllä ruuan hinnat on ihan liian korkeat..nousset että päätä huimaa..eli kiltisti makettava..kun asialle emme mahda mitään,,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2009 - 11:07

Hinnasta suurin osa menee kaupalle/ketjulle, tuottajat saa rääppeet ja loput menee veroina. ALV:een laskusta ei ole hyötyä kuluttajalle, koska kaupat/ketjut imee sitten senkin rahan pohjattomiin taskuihinsa. Pakkauskokojen muutokset vain hämäävät kuluttajaa. Elintarvikeketjun lyhentäminen olisi nyt paikallaan, eli nopeammin raaka-aine kauppoihin ilman turhia välikäsiä. Lisää oikeata kilpailua. Nykyiset kolme suurta ketjuahan eivät edes kilpaile keskenään (85% markkinoista), miten siis muutkaan voisi? Ulkomailta suurten ketjujen kauppoja lisää niin jo alkaa kilpailu kuluttajia hyödyttämään. Tosin vaatii aukioloaikojen vapauttamista, johon toivottavasti ollaan jo siirtymässä. Etukortit pois ja hinnat alennettuina näkyviin kaupoissa oleviin tuotteisiin. Korteista ei ole muuta kuin kustannuksia kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2009 - 14:57

kauppa/teollisuus reagoi nopeasti kustannustasoa korottaviin muutoksiin ja erittäin hitaasti (jos ollenkaan) kustannustasoa alentaviin muutoksiin

(ei todellista kilpailua=ei tarvetta tinkiä omasta marginaalista)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2009 - 16:48

Kilpailu puuttuu, ja toisaalta asikkaat suosivat suurmyymälöitä, eli onhan se meidän ostajienkin syy, että kauppaketjuja on enää vain kaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2009 - 22:53

Niimpä,miks ei otettu yhden ja kahden sentin kolikoita käyttöön niiku muut maat.Ne on pakko ottaa vastaa jos joku senteil maksaa.Siitähä se hinta nousee ku ruvetaa pyöristelemää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.09.2009 - 01:26

On, ja ärsyttävääkin vielä!