Mikä oli Kurun miehen "kansallispuku" ennen vuotta 1992?

Lisätty: 16.09.2009 - 07:08

Mainittiin hiljan tv-ohjelmassa.

Lisätty: 23.09.2009 - 17:04

Baarinpitäjä sanoi, että Kurun kansallispuku on metsurin vaatteet. =)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.09.2009 - 15:50

No varmaankin Suomi-verkkarit.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.09.2009 - 08:04

Oliskos olleet ilman kansallispukua siihen asti. Puvun virkaa on ajanut ehkä tavallinen pyhäpuku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 08:59

Jospa käyttivät naisten vaatteita tai Hämeen miehen kansallispukua

Lähteet:
www.kansallispuvut.fi/puvut.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 10:16

oiskos ollut vaikka ikaalistenkansallispuku siihen asti, kun saivat oman , tai jonkin muun naapurikunnan kansallispuku...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 12:32

Miehillä ei ollut kansallispukua ennen vuotta 1992.

KURUN MIEHEN KANSALLISPUKU
Tilaajayhteisö Kurun kunta
Raittiusyhdistys Pyrintö XXIII ry
Asiantuntijat Kansallispukuraati
Tekstiilitaiteilija Talvikki Lausala

Pukuhistoriallisesti Kuru kuuluu Satakuntaan. Kunta ja paikalliset toimijat halusivat 1950-luvulla valmistuneelle naisen kansallispuvulle seuraksi miehen puvun. Puvun kokoamiseksi löytyi Kansallismuseon esineistöstä satakuntalaisia miehen puvun osia, joiden avulla pukukokonaisuus syntyi. Liivikankaan mallipukuun kutoi Sirkka Rissanen. Mallipuvun ompeli Päivi Järvi, joka teki myös työohjeet ja kaavat. Marjo Vainio teki lippalakin.

PUVUN OSAT

PAITA

on malliltaan tyypillinen miehen kansanomainen juhlapaita. Siinä on korkea kaulus, joka on pystyssä pidettävä ja huivilla tuettu. Pääntie on levitetty olkatilkuilla ja veto-poimutettu. Hihat ovat leveät ja vetopoimutetut suistaan ja kiinnitysreunoistaan. Rannekkeet ovat kapeat ja lankanapilla ja lävellä suljetut. Kangas on tiivistä puolipellavapalttinaa.

HUIVI

Punainen silkkihuivi

HOUSUT

ovat pitkät ja kapealuukkuiset. Ne on valmistettu mustasta ohuehkosta sarasta tai verasta. Housuissa on sivusaumat ja niihin on upotettu taskut. Vyötärökaitale on leveä ja siinä on kellotasku. Vyötärökaitaleen ja luukun sulkevat messinkiset, kannalliset napit. Takasaumassa vyötäisillä on nyörillä säädeltävä halkio. Housujen kanssa voi käyttää olkaimia, joita varten tarvitaan vyötärökaitaleella lisää nappeja. Housut ovat malliltaan kuten Virtain miehen kansallispuvussa. Työohjeet ja kaavat siihen on tehnyt Taina Kangas.

LIIVI

on lyhyehkö ja kaksirivinen. Kaulus on pysty. Etuliepeet on taitettu kauluksen käänteiksi ja kiinnitetty napeilla miehustaan. Liivintaskujen suukaitaleet ovat sivua kohti kapenevat. Takakappale on pellavapalttinaa ja ulottuu sivuihin saakka. Liivikangas on valkopohjaista puuvillapalttinaa, jossa on kapea ristiraidoitus punaisella ja sinisellä. Napit on päällystetty liivikankaalla.

RÖIJY

eli takki on pitkähkö ja tehty siniharmaasta sarasta. Sen kaulus on pysty ja napitus kaksirivinen. Napit on päällystetty röijyn saralla. Hihat ovat kahdesta kappaleesta ja niiden suissa on käänteet. Taskut ovat liivintaskumalliset. Takana on korkea laskoskörtti. Röijy on malliltaan kuten Virtain miehen kansallispuvun röijy, mutta kangas on erilainen. Työohjeet ja kaavat siihen on tehnyt Taina Kangas.

PÄÄHINE

Korvakkeellinen, kiiltävälippainen lakki, jonka lakiosa on tummansinistä sarkaa tai verkaa.

SUKAT

Mustat

JALKINEET

Mustat nauhakengät tai kurulaisen mallin mukaan värjäämättömästä nahasta tehdyt paulapieksut.

SAANTIPAIKKA

Liisa Mäkinen, 03 – 473 31 30
Helmi Vuorelma Oy, 03 – 877 78 10 (röijyn ja housujen kaavat ja työohjeet/Virtain miehen kansallispuku)

LÄHTEET

Suomen kansallispukuneuvoston tutkimusarkisto