Käytätkö ns sivistyssanoja puheessasi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 21:04

Kyllä pyrin ihan suomea puhumaan. Saa minun silmissäni ainakin hyvin teennäisen vaikutelman jos yrittää sanomaansa vaikeuttaa vieraskielisillä sanoilla. Aivan kuin itse asia ei muuten olisi uskottava.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 21:00

Puheitta paras, sanoi entinen poikamies.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:04

tilanteesta ja kuulijakunnastahan se paljon riippuu,
mutta noin yleensä ottaen pyrin välttämään 'sivistyssanojen' käyttöä jos asian pystyy selvällä suomellakin ilmaisemaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:08

en ol mikkää sanaseppo tai sanasylvi......taijan puhhuu jottai siansaksaa...... .) ei minuu kyl kaik tuol keskisuomes ainaskaa ymmär..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:09

Muuten en kyllä käytä, jollei ole ihan pakko johonkin tilanteeseen sellainen laittaa. Tietty vaatii myöskin sellaisen kuulijakunnan, jonka tiedän ymmärtävän sellaisia sanoja joita käytän. Yleensä ne liikkuvat tuolla ammattisanastonpuolella :O :Ö En pidä niiden käytöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:20

en käytä

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.09.2009 - 21:38

Asun savossa, paree jättä sivistyssanat käyttämättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:43

Käyttäisin sivistys sanoja jos osaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:48

Mahdollisimman vähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 21:51

Dokumentaaristen argumenttien puuttuessa en osaa artikuloida.....;O

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.09.2009 - 22:01

Joskus lipsahtaa joku sellainen yleisesti käytettävä sivistyssana, mutta ne on tajuttu kuulijankin puolelta aina. En niitä voisi enempää käyttää, koska en itse niitä hallitse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.09.2009 - 02:11

Käytän, hyvin paljon, tahattomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 06:26

Harvemmin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 08:44

Tavallisesta puhekielestä poikkeavia sanoja joudun käyttämänä työssäni koko ajan. Ovat paremminkin ammattisanastoa ja liittyvät siis alaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 10:01

Joskus mutta ei niitäkään saa käyttää liikaa, vaikuttaa typerältä.
Tais olla Keke Rosberg jolla niitä on joka lauseessa useita. Vaikka ne sanat ymmärtää on sellaista puhetta aika raskasta kuunnella pidemmän päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2009 - 11:47

Joskus sivistyssanat ovat näppäriä. Niillä kun saa yhteen sanaan tiivistettyä isojakin asiakokonaisuuksia. Niitä käyttäessä on tietysti aina väärinymmärretyksi tulemisen vaara. Ei ole häpeäksi kysellä, minkä merkityksen puhuja käyttämilleen sivistyssanoille antaa. Pelkästään sivistyssanojen käyttämistä ei kannata vieroksua, mutta aina lienee syytä pohtia, onko niiden käyttäminen tarkoituksenmukaista, vai onko kyseessä yritys vaikuttaa fiksummalta kuin on. Joskus sitä huomaa käyttävänsä sivistyssanoja, joiden merkitys itsellekään ei ole aivan yksiselitteinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2009 - 22:07

niin sivistymätön en sentään minäkään ole (paitsi joskus on pakko kun ei tiedä jollekkin asialle suomenkielistä vastinetta)