Miten saan metalli esineen magneettiseksi?

Miten saan metalli esineen magneettiseksi.
Minulla on mopossa takaratas haluisin sen taka rattaan magneettiseksi miten se onnistuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 08.07.2008 - 13:04

Magneetti on kappale, joka luo ympärilleen magneettikentän. Magneetit ovat kaksinapaisia. Napoja nimitetään S- ja N-navoiksi (engl. South ja North, etelä ja pohjoinen). Samannimiset magneetin navat hylkivät toisiaan ja erinimiset vetävät toisiaan puoleensa. Herkästi magnetoituvia aineita ovat niin kutsutut ferromagneettiset aineet. Tunnetuin niistä on rauta, mutta myös nikkeli ja koboltti ovat ferromagneettisia. Kaikki rautaa sisältävät kivilajit ovat jonkin verran magneettisia.

Magneettikenttä muodostuu magneetissa, kun malmin yksittäiset atomit tai molekyylit ovat järjestäytyneet samansuuntaisesti esimerkiksi ulkoisen magneettikentän ohjaamina. Ferromagneettiset kappaleet siis magnetoituvat toisen magneetin lähellä.

Sähkövirta sähköjohtimessa tai käämissä luo ympärilleen myös magneettikentän. Sähkövirran avulla aikaan saatuja magneetteja kutsutaankin välillä nimellä sähkömagneetti. Sähkömagneetti on metallilangasta kiedottu käämi. Magneettikenttä kytketään toimintaan ja pois toiminnasta katkaisimella, jolla säädetään sähkövirran kulkua.
Toivottavasti apua?

Lähteet:
Kaupunginkirjasto