Laskutehtävä

www.riemurasia.net/jylppy/me...;suurennos
Montako ääntä on sensuroitu noiden prosenttilukujen mukaan?

Avainsanat: prosenttilasku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.09.2009 - 04:08

Siinäpä tehtävää kerrakseen. Laskutehtävän ratkaisu alkakoon ja sensurointien pohdinta. Lasketaanpa yhteen hieman noita esitettyjä prosentteja. Tuossa pollissa on jännä ominaisuus, että sivun lähdekoodista löytyy kokonaisäänimäärä jonka avulla voidaan tehdä hauskoja päätelmiä tuloksesta. Kun katsoin sitä noin tunti sitten, ääniä oli 45 kappaletta ja prosentit menivät 24/24/18/20/4/9. Tarkkasilmäinen huomaa että prosenttilukujen summa on vain 99, joten aloin testaamaan mitkä täsmälliset äänet voisivat antaa tämän tuloksen. Löysin tasan yhden yksinkertaisen tavan laskea äänet siten että prosentit muodostuvat näin, jonka pohjalta voin esittää seuraavat väitteet: Noin tunnin jälkeen yksi vaihtoehto oli sensuroitu ja prosentit näkyivät "24/20/24/16/4/12", oli ääniä jäljellä tasan 25 kappaletta. Jakauma oli 6/5/6/4/1/3. Ennen vaihtoehtojen sörkkimistä (prosenttiluvuilla "4/4/4/4/1/82/2"), ääniä oli yhteensä jotain 82 ja 114 väliltä. Äänten jakauma olisi minimitapauksessa 3/3/3/3/1/67/2, maksimitapauksessa esimerkiksi 5/4/5/4/1/93/2. Poistetun vaihtoehdon saama äänimäärä oli siis jotain 67-93 väliltä, joka on yhä suurempi kuin tällähetkellä annettujen äänien määrä yhteensä. Eli kyllä tuo minun silmiin tuo alkuperäinen tulos näyttää siltä, että se oli ihan aito. Muut vaihtoehdot eivät vain olleet saaneet kannatusta. Ennakkoluulot kasvavat, kun niitä ruokitaan. Epäilen, että kolmas näytös tulee olemaan nimen omaan "Kysely hakkeroitiin" tai "Haittaohjelman kaappaus palvelimelle"

Kysyjän kommentti

Olet oikeassa siitä kolmannesta näytöksestä. =)))

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.09.2009 - 07:18

Vastaukseni:
www.riemurasia.net/kultamuna/

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.09.2009 - 08:31

Eipä mennyt Ojalan laskuoppi niin hyvin päähäni, että jaksaisin painiskella näin aamutuimaan visaisten matikanläksyjen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 09:06

Prosenteilla hämätään joskus tahallaan, mutta usein ollaan vain yksinkertaisesti huolimattomia. Prosenteisssa pitäisi yhteenlaskettuna päätyä 100 %:iin, mutta jotain jää joko pois, tai sitten on tullut mittavirhe.