Onko oikein kun elävät kanat jauhetaan rehuksi ? Tehokkuus: 5000 kanaa/tunti

Uutinen Ilta Sanomissa www.iltasanomat.fi/uutiset/k...id=1727847
Katso video osoitteessa www.petsmoproducts.fi/Fin/Ch...p_fi.shtml
"Mobiili/liikkuva laitteisto joka mahdollistaa vanhojen kanojen käyttöä mm. raaka-aineeksi turkisrehun valmistuksessa. Tehokkuus: 5000 kanaa/tunti", mainostaa firma.

Avainsanat: eläinsuojelu tehomaatalous

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.09.2009 - 00:59

Ajatellaampa toiselta kantilta: Miten saat 5000 kanaa hengitä kohtuuajassa ja hyötykäyttöön? Täysikasvuiset kanat sentään tainnutetaan ennen jauhamista. Tiput ovat sen verran pieniä, että ne tippuvat myllyyn kokonaisena ja murskautuvat välittömästi. Että mitä eläinrääkkäystä tämä siis on? Olen mieltänyt eläinrääkkäykseksi tilojen siivoamatta jättämisen, ruokinnan laiminlyömisen tai hitaasti kiduttamalla tappamisen, mutta hetitappavana tämä ei ole eläinrääkkäystä. Tappaminen ei ole eläinrääkkäystä, eläimen hyvinvoinnin laiminlyönti on.

Ps. Minullakin on ollut kanoja ja tipuja, joskaan kukkoni eivät menneet mihinkään litistimeen vaan niks naks niskat nurin. Hidasta puuhaa jos niitä olisi ollut tuhansia, kuten nykykanaloissa jo on.

Lisätty: 10.09.2009 - 02:46

Yleensä suurkanaloissa broilerien keräily tapahtuu Papitin mainitsemalla broileripuimurilla. Teurastamot ovat lähellä, jotteivat kanat tressaannu. Silti kuljetuksissa vaurioituu n. 10-15% kanoista. Teurastamossa kanat nostetaan roikkumaan jaloista pää alaspäin teurastushihnalle. Hihna kuljettaa kanat sirkkelin läpi, jolloin kanojen kaulat katkeavat. Näin Suomessa.

Kysyjän kommentti

Järkevä asenne, sinänsä vaikeaan kysymykseen - mikä paras tapa ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2009 - 21:28

Inhimillisyys hoi,missä se on?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 21:30

En usko et niin tehdään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 21:33

Ei varmalla niintehdä...sehän olis eläinrääkäystä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.09.2009 - 21:57

Ei Suomen lainsäädäntö tunne sellaista, että elävänä laitettais johonkin puristimeen. Ei helkkarissa. Jotain rajaa kuitenkin. Olkoonkin kyse vaikka vaan kanoista. Raakaa, jos näin on, en kyllä usko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 22:06

Järjetöntä touhua. Ei mitään inhimillisyyttä. Asuuko näissä ihmisissä pieni Hitler?

Tässä video aiheesta
www.youtube.com/watch?v=2vx3hHdCTL8

Ostatteko huomenna kanamuhennosta kaupasta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.09.2009 - 22:24

Eläinrääkkäystä. Kamalaa, miten tuollainen on sallittu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.09.2009 - 22:31

Ei todellakaan ole oikein. sitä nähnytkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 23:49

Otsikko näkyy kysymyksessä olevan väärä;
Erityisesti kukkopojat joutuvat usein rehuksi,
koska niille ei ole käyttöä munituskanaloissa.

(Tämä kaikki tapahtuu Ameriikassa.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 03:40

Erittäin alkeellinen syöttö tuossa vehkeessä.
Yksi aukoo luukkuja ja suuri joukko kantaa kanoja ja lappaa ne käsin tunkemalla. Juoksemallako tuo joukko ne pyydystää?
Olen nähnyt Suomessa toiminnassa broileripuimurin, jolla keräily sujuu näppärästi ja siististi, kanojen edes säikkymättä.
Ne kanat tosin vietiin Atrialle ihmisten ruoaksi laitettavaksi.
Se onkin jo toinen juttu, miten homma siellä tapahtuu. Ei ainakaan kivuttomammin, kuin tuolla koneella.
Tässä jotain, mitä äkkiseltään löysin broileripuimurista.
" Broileripuimuri on kooltaan suunnilleen tavallisen puimurin kokoinen. Sen edessä on ns. kärsä, joka leviää 4,5-9 metrin leveydelle tarpeen mukaan. Kärsä leviää koneen kaksin puolin niin, etteivät broilerit pysty sitä ohittamaan. Kärsän päässä olevat kumiset sormet ikään kuin kutittelevat broilerit kuljettimelle, joka siirtää linnut koneen päällä sijaitsevien piironkien viereen.
Hihnan loppupäässä on kaksi miestä nostelemassa linnut piirongin laatikoihin. Yhdessä piirongissa on 12 laatikkoa ja yhteen laatikkoon mahtuu noin 25 broileria. Täydet piirongit siirretään trukilla pihalla odottavaan kuljetusautoon. Yhden yön aikana puimurilla ehtii korjata talteen noin 30 000 lintua."
Nämä laitteet yhdistettynä olisi vasta tehomylly, jonka käyttämiseen ei tarvittaisi isoa joukkoa.

Inhimillisyyteen en viitsi ottaa kantaa, kun en ole kasvissyöjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 08:21

ei ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 09:16

en edes katsonut videota, mutta jo pelkän tekstisi perusteella olen sitä mieltä että ei ole oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 10:52

Ei ole oikein minusta se on väärin eläimiä kohtaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 20:33

Jutussa mainittin ettei ehdi kärsimään saati kitumaan kun henki lähtee välittömästi.
Silti kuullostaa ihan keskiaikaiselta meiningiltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2009 - 14:27

tämä on taas näitä järmä asioita. luulen että kun puhutaan jauhaamisesta, ihmisellä tulee tietty mielikuva. teräviä "hampaita" jne.
nämä tipuset saavat loppunsa aivan varmasti silmänräpäyksessä, ihan kuin niskat nurin? eli vaan se liukuhihnaisuus ja mielikuva tässä tökkivät.
keitetäänhän sitä ravutkin elävältä. saiskohan ne nuijittua ensin? onko sen nopeempaa?
jokaisella on mielipiteensä ja oikeus niihin. en silti lakkaa ostamasta kananpoikaa "suikaleina" kaupasta. ihminen on lihansyöjä luonnostaan.