Pitäisikö laiska kummi saada vaihtaa ?

Lisätty: 08.09.2009 - 16:52

Kummin yhteydenpitoa ja kummilapsen elämään kuulumista tarkoitan.
En lahjojen ostamista, lahjat ei korvaa annettua aikaa.

Lisätty: 08.09.2009 - 20:12

Tämä aihe ei ole mitenkään henkilökohtainen. Paikkallislehdessä oli asiasta artikkeli.
Oli kuntia joissa käsitellään paljonkin kummin vaihtamisia.

Avainsanat: vaihtoon kummit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.09.2009 - 16:44

Missä mielessä laiska? Eihän kummin kai tarvitse tehdä kummilapsensa puolesta konkreettisia tekemisiä. Vai meinaatko, ettei ole ostanut lahjoja merkkipäivinä. Siihenkin voi olla syynä vaikka rahattomuus, tai sitten unohdus. Ei minun kummit minua muistaneet kovin usein, mutta ei ikinä tullut mieleen, että pitäisi vaihtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2009 - 17:47

Voihan lapselle ottaa "varakummin" samoin kuin on "varamummeja" kun oma mummi asuu kauempana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 17:53

Joskus pikkupikkupoikana, kun hiffasin, että kummien tehtävä onkin ostaa lahjoja, ajattelin, että minun kummit joutais vaihtaa vähän tuhlaavampaan sorttiin. Mielipiteeni oli silloin, että laiskat kummit eivät jaksa ostaa tarpeeksi lahjoja. En ole saanut heiltä muuta kuin ristiäislahjan, pienen tuulimyyllyä kuvaavan taulun. Ei riittänyt minulle silloin mitenkään, vaikka on seinällä vieläkin. Tyylikäs on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 18:05

Ei laillista kummia voi vaihtaa..Eikö joku voisi alkaa ..kummintehtäviä hoitamaan..joka haluaa..
Olenhan minäkin..Aloinhan minäkin vieraan lapsen mummiksi(asuu lastenkodissa)minusta se on ihana asia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 18:21

Olen kuullut muutaman kummin valittavan, että yhteydenpito tapahtuu vain ja ainoastaan yksisuuntaisesti. Lapsikin voisi joskus muistaa kummia.
Tässä pätee sama, kuin yrittäjien vakiosanonnassa "Nykyään on mahdotonta saada kunnollista henkilökuntaa".
Jo pelkkää kummiksi kelpaavaa on vaikea löytää, koska yhä useampi ei kuulu kirkkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.09.2009 - 18:26

Kummius on ikuista. Olisiko mahdollista keskustella tämän "laiskan" kummin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 20:01

Voisit pyytää jonkun ahkeramman lisäkummiksi, se on uutisten mukaan nykyisin mahdollista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 21:17

ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 21:41

ei kai kummi ole lahjojen ostamista varten, vaan alunperin se oli "varakasvattaja hengellisesti" jos omille vanhemmille sattui jotain ja yleensä päättyy kun lapsi tulee aikuiseksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 21:46

Arnika sanoiksi puki,mulla on kanssa sama muistikuva,että kummit tosiaan hoitaisivat lapsen kristillisen kasvatuksen,jos omille vanhemmille tapahtuu jotakin.Nykyään muodostunut lähinnä lahjakummiksi,mikä on aika tylsää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.09.2009 - 22:38

No eii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2009 - 23:11

Tietyissä tapauksissa kyllä. Itse voisin yhden kummini vaihtaa,ei ole hänestä kuulunut mitään sen jälkeen ku ripille pääsin eli yli kymmenneen vuoteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2009 - 01:08

Minusta on ihan sama onko lapsella kummia tai ei. Itse en oppinut koskaan kummejani tuntemaan, kunnes joskus yläasteella kummi murahti kylällä että oletpas ylpeä pentu, kun et edes kummillesi päivää sano. Taisi olla ensimmäinen kerta kun puhutteli minua. Taisin sen jälkeen pelätä kummejani. Ripiltä pääsyn jälkeen en ole heitä nähnyt edes koskaan, enkä edelleenkään tuntisi jos tulevat vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2009 - 14:35

kummin tehtävä on turvata lapsen kristillinen kasvatus jos vanhemmat eivät siihen pysty.
nykyään kummit ramppaavat kylässä, tuovat lahjoja, seuraavat lasta. ihan hyvä näin. mutta tuo kummijuttu pitää ajatella ennen pyytämistä, onko bestis vielä bestis 10v kuluttua? haluatko että kummit ovat melkein viikottain tekemisissä vai harvemmin?
näihin mietteisiin ;)