Miksi shoppailusta tulee niin hyvä mieli vaikka pitäisi lähinnä tuntea syyllisyyttä kulutuksesta ja maapallon tuhoutumisesta?

Avainsanat: shoppailu maapallo ostokset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.07.2008 - 22:00

Kai shoppailu on korviketoimintaa mielihyvän saamiseksi. Jotkut lenkkeilevät, käyttävät alkoholia päihtyäkseen tai tupakoivat jne. Toiset käyvät ostoksilla.

Nykyisin tavaratalot ovat pyhäkköjä, johon mennään viihdyttämään ja turruttamaan levotonta mieltä. Mainosmiehet luovat meille mielikuvia tuotteista, joita ilman emme muka voi olla. Ennen tätä hyvinvointia hiljennyttiin kirkoissa. Elämä oli yksinkertaisempaa ja lähimmäisen arvostus ja vastuu ympäristön hyvinvoinnista itsestään selvää ainakin maaseudulla.

Jos se syyllisyydentunnon puuttuminen tuhlauksesta liittyy jotenkin kiellettyyn hedelmään, joka tunnetusti on makea,

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.07.2008 - 20:45

Olen myös lukenut väittämän (nyt en muista mistä), että shoppailu sellaisessa sairaassa mittakaavassa olisi jonkinlaista korviketoimintaa ihmisellä joka kokee ettei hänellä ole minkäänlaista valtaa päättää mistään (edes omista ) asioista. Raivokkaasti shoppailemalla hän voi kokea tehneensä päätöksiä, siis käyttänyt valtaa ihan itse.

Uskokoon ken tykkää, joku spykologi tämänkin teorian on sepittänyt, eikä ainakaan minulla riitä rohkeus ruveta sitä vakavalla naamalla esittelemään kotipiirissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2008 - 11:56

Se on jonkinlaista terapiaa.Ei yksi ihminen voi kantaa koko maailman murheita mukanaan.Vaikuttaa voi kuitenkin valinnoilla.