Mitä mieltä olet viljan polttamisesta lämmityksessä?

Se on kolme kertaa halvempaa, kuin öljyllä lämmittäminen.
Pitäisikö kaikkien öljylämmittäjien siirtyä viljalämmitykseen?
Afrikkaan se vilja pitäisi antaa ilmaiseksi ja vielä kuljettaa perille. Niitä avustuslaivoja sitten merirosvot kaappaavat kiitokseksi.

Lisätty: 04.09.2009 - 13:12

Pitäisikö viljelijän, jolla on miljoona euroa velkaa ja EU pienentää tukia lähes mielivaltaisesti, ostaa öljyä viljan kuivaamiseen, kun se maksaa kuivaamiseen 20€ tonnilta ja energialaitokset maksavat kuivaamattomasta viljasta enemmän kuin elintarviketeollisuus kuivatusta?
Kuivaamisessa on työtä ja voit arvata, paljonko kartanon takana nököttävä kuivaaja maksaa?
Eikö edes omia rakennuksia saisi lämmittää omalla viljalla?
Täytyykö viljelijän tehdä isoja investointeja kuivaajaan, tehdä paljon työtä, maksaa kaikki itse omasta pussista ja myydä vielä vilja halvemmalla?

En ole mikään viherpiipertäjä, mieluummin vaikka tämä: 2.bp.blogspot.com/_wIWXhCPSC...va+004.jpg

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2009 - 09:44

Viljan "polttamiseen lämmityksessä", niin kuin kysyttiin voi olla useita syitä:

- Poikkeuksellisen hyvä sato tänä vuonna (2009) =>

- Viljan ylitarjonta ja siitä johtuva matala tuottajahinta

- Viljan huono laatu (HS 5.9.2009 :"Kankaro sanoo ajaneensa viljaa lämpölaitokselle siitä lähtien, kun reilut puolenkymmentä vuotta sitten vilja oli jäädä sateiden pehmentämille pelloille korjaamatta. Sato oli niin huono, ettei leipäviljaksi tarkoitettu kelvannut edes rehuksi")

- Haketta käyttävillä laitoksilla on ollut puukaupan seistessä pulaa raaka-aineesta.Tämä tosin korjaantuee pikapuolin, kun Suomen kaikki sellu- ja paperitehtaat on suljettu.

- Viljelijälle syntyy myös kustannussäästöjä, sillä poltettavaa viljaa ei tarvitse kuivata.

- Parempi muuttaa energiaksi kuin antaa mädäntyä pelloille.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2009 - 12:29

Minä jos istun siellä mihin vilja kuljetetaan , otan koko perheeni mukaan ja sukulaiseni , okei koko kylän , mittään ei tarvitsisi elantoni eteen tehdä , eikä muuten tehdä, minun maani valtiomies sanoi , polttavat viljaa talojen lämmityksessä ja te olette nälissänne , ei siemenviljaa tänne edes riitä, pyssyjä saimme paljon kun sissiliikkeelle jäi selkkausten vuoksi se vilja. ja nämä auttavat ihmiset joita vankina pidämme , pyydetään hintaa , saadaan lisää pyssyjä ja epävakautta yhteen maanosaan lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 12:35

meillä on tuossa tämätien alussa 500m päässä hulpea talo jota he lämmittävät viljalla , vilja tulee taas tämän omistaja pojan vanhempien maatilalta ...on siellä sitten myöskin jokin muukin lämmitys muoto varalla , mutta kyllä hämmästelin, kun sen eka kerran kuulin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 12:43

Tuskin se vilja kaikille riittää lämmitykseen. Markkinataloudessa isännät saa itse päättää mistä parhaan tuoton saavat tuotteelleen.
Vai afriikkaan? Esimerkiksi keski-Afrikan ylänkö on viljavaa seutua ja ympäri vuoden Suomen kesän läpötila, joten sieltä saa kolme satoa vuodessa kun osaa viljellä.
Kuolkoot nälkään tai tappakoot ensin ne hullut päättäjät sieltä. Kovin sikiävät sodanhaluiset ei meidän kustantamaa ja sinne kuljettamaa leipää tule saamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.09.2009 - 12:47

Täysin älytön asia. Onhan näitä muitakin polttoaineita. Vilja on tarkoitettu syötäväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 13:27

Utopiaa että vilja kaikille riittäisi, siis kaikkien rakennusten yms. lämmitykseen. Taitaa olla taas jokin viherpiiperöisten huuhaa-ajatus.
Viljan kasvattaminenkaan ei ilmaista ole ja saattaa tulla katovuosi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 13:29

mikä on viherpiiperöinen?
onko se joku lintu vai?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 19:22

Jos sitä on yli maan oman tarpeen, niin mikäs siinä sitten. Parempi sekin, kuin pelloilla mätänemässä. Ruotsissahan viljaa poltetaan suomalaisten valmistamilla lämpökeskuksen uuneilla täyttä häkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2009 - 19:47

olen vihainen!