Pitääkö karjala palauttaa? .............jos pitää, tai ei, niin miksi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.08.2009 - 08:12

Ei kai me Karjalaa enää tarvita, kun on muutenkin kovin harvasti asuttu Suomi sillä suunnalla. Kuka maksaisi Karjalan siivoamisen ja mistä sinne saataisiin ne "raivaajat"? - Venäjältäkö vai Thaimaasta? Sen ymmärrän, että luonnonrikkauksia siellä on valtavasti. Petsamossakin taitaa yhä olla yksi maailman suurimmista nikkeliesiintymistä, ihme että siitä on yleensäkin puhuttu kovin vähän.
Jotenkin ymmärrän kyllä sen, että ne entiset karjalaiset, joilta ne kartanot ja pienemmätkin maa- ja muutkin omaisuudet jäivät silloisen Neuvostoliiton puolelle halajavat menetettyä omaisuuttaan takaisin. Mutta miten siinä voitaisiin sitten menetellä, jos he ihmeen kautta saisivat tiluksensa takaisin? Hehän saivat mm. pakkolunastuksen avulla maata täällä jäljelle jääneessä Suomessa. Heidän pitäisi siis vastaavasti palauttaa saamansa ja mahdollisesti rakentamansa tilat takaisin niille, jolta ne aikoinaan pakkolunastettiin?
Sitäpaitsi; on ihan turhaa jauhaa tuota vanhaa virttä vanhasta, alkuperäisestä Suomesta, mikä (esim. Viipuri jne.) " kuuluu oikeastaan Suomelle" jne. Kysehän on vain aikaperspektiivistä: oikeastaanhan meidän pitäisi luovuttaa koko Suomi Ruotsille, koska nykyinen ja vanhakin Suomi olivat yli 600 vuoden ajan Ruotsin rajojen sisällä...

Kysyjän kommentti

Täysin samaa mieltä. Mutta älä vaan soita Kalle Kustaalle ja vihjaa tästä Suomen palauttamisesta. Ollaan ihan hiljaa vaan. Toivotaan, että ne ei lue näitä napsun vastauksia?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.08.2009 - 00:38

Mitä sä sillä tekisit?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 01:09

Miun mielestä Karjala saa olla siellä missä se nyt on, turha sen perrään on ennää itkee. Ovat pitäneet siitä niin huonoa huolta (eli eivät ole pitäneet), ettei sitä kannata takaisin ottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 01:13

Niin, miksiköhän?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 01:31

Jos saisi ilman asukkaita, niin mikä ettei?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 01:44

Ei missään tapauksessa,asukkailla tai ilman,ihan sama.Huonoon kondikseen ovat pistäneet Karjalan kunnaat(kuulemma),mitä sillä menetetyllä maalla enää tekee?Ne fyffet nykyiseen mantuun ja sen kansan hyvinvointiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 07:06

Ei tartte.Hyvin me SUOMALAISET näidenkin rajojen sisäpuollelle mahdutaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 07:10

mitä ihm että ne liikemiehet kuvittelevat sillä rähjäisellä karjalalla tekevänsä.. ei minusta pidä sitä enään tähän suomeen liittää, olkoot siellä missä nyt on.. kansalaisineen päivineen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 07:32

Pitäkööt Venäläiset karjalansa,mitä me ennää tehdään sillä turmeltuneella alueella.Siellä on luontokin tuhottu ja kauniit vanhat rakennukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.08.2009 - 08:59

Mitä sillä runnellulla maalla enää tekee? Ne joita se eniten koskettaa eivät enää sinne pysty asettumaan, ja nuorille se ei merkitse samalla tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 09:39

ei! kuka ne työttömät ihmiset elättäis ja se rakentaminen ja uudelleen korjaaminen.. taitais Suiomen budjetti mennä ihan sekaisin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 10:25

Lopettakaa jo sen kerjääminen, ei sillä ole enään Suomelle mitään merkitystä! Parempi kun unohdetaan koko juttu ja käytetään sekin aika johonkin hyödylliseen keskusteluun!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 11:02

Vaikea juttu... jos palautettaisiin, saataisiin ne "nykykarjalaiset" varmaan kaupan päälle ja sitä en halua. Niitä tulvii tänne muutenkni ihan liiakai asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.08.2009 - 13:59

nääh, antaa vaan olla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2009 - 15:06

Matvein kanssa ihan samaa mieltä. Minullakin on oma "Karjalani", eli perheellämme oli kesämökki Espoon Nupurissa, kunnes siihen päätettiin rakentaa moottoritie. Sinne jäivät kaikki lapsuuden maisemat, pihakoivut ja kalliot. Saisinkohan sen jotenkin takaisin ?