Mitä tarkoittaa ja miten määritellään sana "viljelyjärjestelmä".

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.08.2009 - 01:38

Peltoviljelyssä puhutaan viljelymenetelmistä, ei järjestelmästä. Viljelyjärjestelmää voidaan käyttää kasvihuoneilla, mm. lämmönsäätely on osa sitä. Järjestelmä sana voi kattaa sisälleen paljon asioita.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 23.08.2009 - 10:31

Olisikohan tuota.

Lähteet:
www.helsinki.fi/kansatiede/h...telmat.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 10:39

Kestävä viljelyjärjestelmä integroi biologiset ja ekologiset prosessit ruuan tuotannon prosesseihin, kuten ravinteiden kierrätyksen, typensidonnan, maan toiminnallisen viljavuuden, allelopatian, kilpailun, loisimisen ja saalistuksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 10:44

kai se on joku tiettu sääntö , minkän mukaan viljely hoidetään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 12:52

Päällekkäisviljely on uusi viljelyjärjestelmä, jossa kylvetään kaksi tai jopa kolme eri viljelykasvia keväällä. Kevätkylvöisestä kasvista korjataan sato samana syksynä. Syyskasvi jää talvehtimaan ja sen sato korjataan seuraavana syksynä. Menetelmän avulla pyritään alentamaan tuotantokustannuksia ja siten parantamaan viljelyn kannattavuutta. Maataloutta arvostellaan erityisesti typen ja fosforin suurista päästöistä vesistöihin. Ympäristön kannalta kasvipeitteisyys olisi tarpeen syksyllä ja talvella. Tällä uudella viljelyjärjestelmällä voidaan vähentää eroosiota ja ravinteiden huuhtoutumista. Tämä uusi viljelyjärjestelmä on ympäristölle turvallinen, pellon tuottokykyä ylläpitävä ja ympäristöarvot huomioon ottava viljelyjärjestelmä. Ongelmaksi on noussut Hessenin sääski. Eräillä käytännön viljelyksillä tämä tuholainen on tuhonnut koko syysvehnäkasvuston. Toisaalta Lounais-Suomen tutkimusasemalla tehdyissä kokeissa tämä tuholainen ei ole aiheuttanut suurta ongelmaa. Viljelyjärjestelmän ongelmiksi saattavat myös muodostua etanat, kahukärpäset sekä juolavehnä ja eri taudit. Viljelyjärjestelmä saattaa soveltua kevätrypsille ja edistäisi näin rypsin kannattavaa tuotantoa. TAVOITTEET Tutkimuksen tavoitteena on kehittää uusi viljelyjärjestelmä käytännön viljelyyn soveltuvaksi. Erityistavoitteena on 1. selvittää, mitkä kasvit soveltuvat päällekkäisviljelyyn 2. selvittää kasvien viljelytekniikka 3. löytää ratkaisuja tuholaisten aiheuttamiin ongelmiin, erityisesti Hessenin sääsken torjuntaan 4. vähentää pellon eroosiota ja ravinteiden huuhtoutumista vesistöön 5. selvittää menetelmän taloudellinen kannattavuus. TULOKSET 1. Viljelyohjeet (viljelijät) 2. Kasvinsuojeluohjeet (viljelijät) 3. Kasvipeitteisyysohjeet (ympäristö) 4. Talouslaskelmat (viljelijät) HYÖDYT 1. Elintarvikeaspektit (kuluttaja, jalostus, kauppa): kotimaista syysviljaa, rypsin viljelyn edistäminen 2. Viljelyaspekti (viljelijä): uusi viljelymuoto käytäntöön, ravinteiden käytön tehostaminen, syysviljan viljelyn edistäminen, viljelyn tehostaminen (ajan, työn ja kustannusten säästö) 3. Ympäristöaspekti (maaperä, tuotantoympäristö): hallitaan kasvinsuojeluongelmat, torjunta-aineiden käytön minimointi, maan muokkauksen vähenätminen, eroosion vähentäminen, ravinteiden huuhtoutumisen vähentäminen TUTKIMUSTULOSTEN JA TIEDON VÄLITTÄMINEN KÄYTTÄJILLE 1. Viljelijöille: neuvonnallisia kirjoituksia, viljelyjärjestelmään soveltuvat kasvit, lannoitus, kasvintuhoojien esiintyminen ja torjunta, taloudellisuus 2. Elintarvikeketjulle: teollisuudelle syysviljaa, kotimaista rypsiä 3. Kuluttajille: tietoa kotimaisesta viljelystä 4. Päättäjille: tietoa päällekkäisviljelyn soveltumisesta viljan ja rypsin tuotantoon. Tietoa vähentää eroosiota ja ravinnehuuhtoutumia 5. Tiedeyhteisölle ja muille kansainvälisille foorumeille: tieteellinen julkaisu uudesta menetelmästä
Lyhyesti: Ohje mitä kylvetään ja milloin.

Lähteet:
Yrjö Salo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 13:07

Keskiajan alussa luotua kyläkohtaista sarkajakoista viljelymenetelmää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 13:13

Vuoroviljelystä olen kuullut kun puhutaan peltoviljelystä eli viljasta, perunasta. Tarkoittaa sitä ettei samaa kasvia ole hyvä kasvattaa samassa pellossa kovin pitkään.

Lähteet:
ennen oli näin