Mikä on förikuski?

Förikuski töissä yli kolmen promillen humalassa

Lisätty: 16.08.2009 - 10:21

www.verkkouutiset.fi/index.p...p;Itemid=4

Avainsanat: förikuski

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.08.2009 - 10:22

esim. Turussa Aurajoen yli kulkee Föri ja sen kuljettajaa ilmeisesti kutsutaan nimellä förikuski.
tuollapa siitä oikein kuvakin:
www.turku360.fi/360/aurajoki/fori.htm

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.08.2009 - 10:22

turussa kulkee lautta toispuolt jokke , tänpuolt jokke ja sitä ohjaa förikuski... on siinä myöskin vaijerit muistaakseni, et ei se päässyt sil lautalla ainakaan satamaan asti känäs ajaan.. toivottavasti sai lopputilin se kuski..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 10:26

Lautturi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 10:55

Förikuski on Aurajoen ylittävän kaupunkilautan kuljettaja. Aurajoki ja Föri -lautta sijaitsevat Turussa, kuten kaikki tietävätkin. Lautta liikennöi Turun ja Åbon väliä.
Förin omistaa Turun kaupunki, mutta sen kuljettaminen on ulkoistettu yksityiselle yritykselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 11:00

Pitää uskoa näitä edellisijä vastaajia,en ois kyllä tiennyt mikä sellainen on,kun förikuski.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.08.2009 - 11:08

Se on sen sääennustajan henkilökohtainen kuljettaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 11:17

Se on nimen omaan Juha Föhrin kuljettaja, aina valmiina ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 13:13

Föri on yksi suomen pienimmistä moottorilla kulkevista lautoista, se kuljettaa vain ihmisia, autot saavat mennä siltaa pitkin. Ylittää aurajokea noin 30 metrin matkan ja kuski ajaa tuota väliä koko ajan nonstop periaatteella. Varmaan sen verran tylsää hommaa ettei ole kestänyt sitä selvin päin. Kyyti on ilmaista ja usein kauniina kesäpäivinä saattaa nuoriso istua lautalla ja seilata joen yli satakin kertaa poistumatta välillä kyydistä, näin kuulin kesällä kun olimme Turku Hostellissa muutaman yön. Hostelli on aika lähellä tuota minilauttaa ja menimme sillä tyttären riemuksi monta kertaa joen yli vaikka silta on aivan vieressä. Itse pyöräilin Jopolla silloin turkua ristiin rastiin ja kävin tietysti heittämässä frisbeegolfia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 17:51

Lautturi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 18:03

No onneksi tuo Aurajoki on niin kapea, isommilla vesillä mokoma lautturi olisi varmaan jo eksynyt ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 19:44

Lautturia veikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 20:49

Jokilautturi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 21:26

Enpä ole förikuskin kyydissä ollut, ehkä on hyväkin, ties mitä olisi voinut sattua, jos sitä juovuksissa ajetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.08.2009 - 00:33

Formulakuski? :)