Minä Prismaan olin menossa , hälyttimet hälytti , vartija kiinni minut nappasi, tyhjä kassi ja lompakko kortteja n. 6 sekä rahaa,

no ihmiset katsoivat , minä kuljin ees taas porteista ja aina hälytti. minä jo lähes itkua väänsin ja häpesin ja pyysin soittamaan jonnekin joka vastaa hälyjä ennenkuin edes myymälään sisään pääse. näpistelijäksi minut luokiteltiin, poliisitkin ihmettelivät , kunnes löydettiin lompakosta n: 3 vuotta vanha limainen lappu joka oli hologrammi onko teille käynyt tämän tyyppisiä tapauksia.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.08.2009 - 15:18

Tuttu tilanne.
Kerran kiireissäni poikkesin kauppaan talviselta työmaalta paksuissa työpukeissa ja hälytin piippasi portilla. Ei kun tyhjentämään taskuja kaikesta roinasta.Sitä oli sanoisin runsaasti ja lisäksi nuhaa kun podin, niin joka taskussa oli lisäksi mytty limaisia paperinenäliinoja.
Minua ei hävettänyt varkaaksi epäily, mutta se roinan määrä, mikä taskuistani löytyi kylläkin.
Myyjänkin katsoi suu auki ja varmaan mietti, että "mistä tuokin on karannut", sillä olin työmaata siivotessani pistänyt taskuuni kaikki roskat, mitä löysin, pellinpaloja, nauloja, palaneita lamppuja, pieniä laudanpaloja ym.ym.
Ihan kaikkea minun ei tarvinnut tyhjätä, kun uskoivat, että vähemmästäkin piippaa.
Sitten vain takaisin taskuun samat ryönät.

Pikkupojat kuulemma huvittelevat laittamalla tahallaan noita hologrammeja salaa ihmisten laukkuihin.
Niitä saa irrottamalla viivakoodilappuja tai minkä alla niitä nyt onkaan.
Pankkikorttien hologrammit eivät hälytä.
Ostamastasi tuotteesta se deaktivoidaan magneettisesti liukuhihnalla.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.08.2009 - 15:21

No eipä ole minulle sattunut käymään. Varmaan oli nolo tilanne. Ne sit sua varkaaksi luuli kun sun kohdalla piippasi hälyttymitet. voi harmi sentä miksi se hologrammi sen aiheutti. ei kyllä olis millään uskonut. haika herkkiä ovat niiden laitteet siellä kaupassa jos hologammista rupeavat hälyttämään.Luulis että muidenkin ihmisten holgammit sit tekis sen kun niitä on korteissakin kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 15:55

Nykyaikaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.08.2009 - 16:05

Säästynyt olen tuollaiselta vielä. Mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin alkaa kohdallani piippamaan. On tänään vielä kauppaan meno edessä, kunhan tuo vesisade lakkaisi. Jätänpä kaikki hologrammit kotiin ettei varkaaksi luulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.08.2009 - 16:36

Yhden kerran hälytti kassalla kun jostain syystä myyjä ei saanut hälytyssysteemiä siitä ostoksesta poistettua. Loppujen lopuksi myyjä "heitti" ostokseni hälytinportin yli, jotta päästiin siitäkin vaivasta.
Toisen kerran HKI-Vantaan kentällä, mutta se onkin jo toinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 18:05

En halua ketään yllyttää, mutta: Mikäli varkaudelle/näpistykselle ei ole silminnäkijöitä tai tallennettua kuvaa tms. niin:

1. Mikään pakko ei ole pysähtyä, jos portti hälyttää
2. Mikään pakko ei ole näyttää kassalle ostoskassisi sisältöä
3. Vartijakaan ei saa esitellä ostoksiasi kassalle, hän saa vain tarkastaa onko mukanasi vaarallisia esineitä.
4. Vartija ei saa fyysisesti pidätellä sinua tai käydä kiinni millään lailla, jos et itse käyttäydy väkivaltaisesti
5. Poliisia ei ole pakko jäädä odottelemaan. Esim. vartija voi pyytää/kehoittaa odottelemaan, mutta ei saa väkisin pidätellä lähtemästä.
6. Vain poliisi (ja muutama muu viranomainen) voi tutkia ostoskassisi ja poliisinkin pitää kertoa syy tarkastukseen

Nämä kohdat 1 - 5 siis sillä edellytyksellä, että olet SYYTÖN, tällöinhän mitään varkauden/näpistyksen silminnäkijöitä ei voi olla. Suomessa ei kenenkään tarvitse todistaa itseään syyttömäksi. Mikäli esim. kassa tai vartija toimii vastoin lakia, niin kyseeseen voi tulla esim. vapaudenriisto, lievä pahoinpitely, kunnianloukkaus yms. Luultavasti ainakin ammattitaitoiset vartijat tietävät tämän.

Kokonaan eri asia on tietysti, että helpommalla pääsee joskus, jos esittelee kassinsa sisällön kysyttäessä.

Lähteet:
,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 18:23

Tuttu juttu
aikoinaan Itäkeskuksen sittarista ostin takin
kotimatkalla poikkesin
Kannelmäen Ekaan se oli sillä nimellä siihen aikaan
menin liikkeeseen alko
kellot hälyttää
siitä tutkittiin asiaa ja myyjät havaitsivat et
sittarin ja ekan hälyt olivat samalle taajuudelle laitettu
asiahan selvisi mut kyl nolotti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 19:37

mulla aikoinaan hälytti kirpparilta lähtiessäni. tutkittiin monet kerrat mun ostokseni ja myyjä epäili jotain ostosta joka oli jotain elektroniikkaa, aina vaan piippas. sitten myyjä sano et mene vaan että antaa piipata.
olin jo auton luona kun palasin takaisin ja hälyttimet huusivat taas...oma mokani että unohdin oman kassini säilytyslokeroon jotenka asia selvisi se oli se säilytyslokeron avain jossa roikkui hälytin.
se kyllä nolottaa kun /jos hälyttimet piippaa silloin juuri kun itse menee läpi "porteista". aina on pilvin pimein muita asiakkaita silmät tapittamassa että kuka? mitä? ja missä? taatusti asiakkaat miettivät heti että tuo on varas vaikkei olisi tehnyt yhtään mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 19:47

Liikkeissä ei ole hälyttänyt,lentoasemalla muutaman kerran,ekä syytä ole selvinnyt?
Ikävä juttu kohdallasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 21:02

Sinulla saataa olla vaikka vaate päällä..mitä on vaikka pesty..niin jossakin ovelassa paikassa hälytin...mikä voi jossakin liikeessä hälyttää..Olen ollut liikalalla ja näitä turhia hälytyksiä tuli joskus...
Kyllä on tosi inhottava tilanne...Lentokentällä minulla hälyttää aina...enkä tiedä mistä johtuu..mutta olen siihen tottunut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 22:05

Tuollaisen jälkeen pitää vartijan tai henkilökunnan edustajan sanoa kuuluvalla äänellä;
"AIHEETON HÄLYYTYS" ja onneksi usein myös näin tehdään, Prismassa jopa kuulutetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 22:39

minulle ei ole käynyt noin mutta pojalleni tampereen seppälässä. Poika oli säilönyt kauniin hologrammin lompakkoonsa tietämättä/tajuamatta mitä se meinaa.. ja kauan seppälässä selviteltiin, ennekuin hälytyksen syy selvisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 22:57

no olipa hassu juttu.. ei ole sattunut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 23:48

Mulla oli kerran laukussa musiikkikirjastosta lainaamani cd ja päätin käydä kaupassa ennen kotiin menoa.Tietty se cd alko piippaamaan kassalla, kun siinäkin on se viivakoodi.Otinpa opikseni enkä vie kaikkia tavaroitani mukaan kauppaan.En pahemmin hätkähtänyt asiaa kun tiesin ettei mitään syytä ollut ja jotenkin työni puitteissa törmään niin usein aiheettomiin hälytyksiin, joten yksi kokemus vain sekin muiden joukossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2009 - 00:57

Tuttu juttu ja lähes päivittäistä,ne hälyt saattaa aktivoitua eri liikkeiden porteista.Asia yleensä selviää pintapuolisella tarkastelulla,liikkeessä se voidaan "tappaa",kunhan ei esim.lompakkoa laita hälynpoistolaitteen tai laatan päälle :-O(ja poista korteista magneettinauhaa).Tänä päivänä ei kannata nolostua vaan ottaa ihan lungisti,kun selvitetään asiaa.;yleensä yhtä kiusallista henkilökunnalle homma on (ellei ole ihan sadisti.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 15.08.2009 - 13:38

Minulle ei hälyttimistä mitäänn tullut mutta varttija hakenut syyttä että muka varastanut jotain.