Minin marjojen makeus katoaa pakastimessa ? Makeat lakat ovat pakasamisen jälkeen happamia, sokeria on lisättävä. Samoin muut ...

marjat, mansikat , puolukat erityisesti, mutta vadelmatkin. Lisääntyykö niissä happamuus, vai rikkoutuuko rakenne niin, että happamuus maistuu enemmän ? En haluaisi laittaa yhtään sokeria mehuihini, mutta on ihan pakko, ei niitä kukaan muuten juo.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.08.2009 - 05:12

Sokeri vähentää entsyymitoimintaa, jolloin marjojen maku, väri, rakenne sekä vitamiinit säilyvät kylmässä paremmin. Jo pieni määrä sokeria parantaa lopputulosta.
Kovakuorisia marjoja voi pakastaa myös sokeriliemeen
keittokirja.kasvikset.fi/Suo...kastaminen

Osa marjoista on hyvä pakastaa sokerin kanssa, sillä pakkasvarastoinnin aikanakin marjoissa tapahtuu soluhengitystä. Tällöin marjan sokeripitoisuus laskee ja happamuus lisääntyy. Sokeri parantaa myös marjojen värin, aromin ja C-vitamiinipitoisuuden säilyvyyttä.
www.arktisetaromit.fi/2dlmar...hp?id=4_20

Kysyjän kommentti

Näinhän se on, sokeria on laitettava kaikkiin marjoihin, että edes jotenkin maku pakastimessa säilyy.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 22:55

Ei katoa makeus, maistele.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 22:57

Pakastaminen vie aromit mennessä, koska siinä tulee mm. vettä mukana, joka laimentaa maun. Muutenkaan pakkanen ei ole marjan rakenteelle ja kaikille vitamiineille hyväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.08.2009 - 23:24

Kyllä puolukat on ihan makeita, kun syön niitä puolijäisinä. Mutta täysin sulaneina ovat happamia.
Muita marjoja en pakasta, kun en leivo enkä tee jälkiruokia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.08.2009 - 23:24

Samaa ajattelin minäkin kuin Onttopohjaoy:kin. Itse laitan varsinkin mansikoihin hieman sokeria ennen pakastamista. Värikin säilyy parempana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.08.2009 - 23:37

Minä jotenkin en tykkää mistään pakastemarjoista, mustikoista korkeintaan.
eli en pakasta marjoja, syön tuoreena jos syön

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 23:55

Minkäkään en pakasta,koska mulla ei ole pakastinta.Joskus mustikkaa olen tunkenut jääkaapin pakastelootaan,ne on ihan ok,mutta mansikat on mauttomia vetisiä lötköjä pakastuksen jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 00:27

enpä ole huomannut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 02:26

Puolukat ja karpalot paranee. Oletan että pH eli happamuus muuttuu kemiallisen reaktion vaikutuksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 09:40

Olen aina tehnyt niin kuin palisanteri opettaa: ripotellut sokeria pakastettavien hillojen ja mustikoiden päälle. Hyvin ovat säilyneet ja olleet sulattamisen jälkeen lähes tuoreen veroisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 09:52

laita vaan sokeria sinne joukkoon jo pakastaessa , niin ovat makeita syödessä, en ole käyttänyt itse tuota hedekmäsokeria , et mitenkä se toimii pakkasessa , mutta kokeile pieni erä, sehän on ihan hedelmä omaa sokeria , jotta luulis toimivan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:19

enpä ole moista huomannut