miten unixissa katsotaan kansion x viemä tila kova levyllä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 09.08.2009 - 21:03

Komento df (disk free) tulostaa tietoja koko järjestelmän levytilan käytöstä. Koska koneissa on usein monia levyjä, komennolla voi saada pitkän listan, josta aloittelija ei välttämättä ymmärrä mitään.
Useimmiten eniten käyttöä on komennolle df ., joka kertoo levytilan käyttöasteesta juuri sillä levyllä, jossa työhakemistosi on.
Esimerkki komennon df . tulostuksesta:

vipunen ~ % df .
Filesystem Total KB free %used iused %iused Mounted on
/dev/lv01 2007040 20276 98% 183685 36% /u

Tästä selviää, että levyn nimi on lv01 ja sille on sijoitettu /u-niminen hakemisto. Toisin sanoen kaikki /u-hakemiston alihakemistot (joihin kyseisen käyttäjän työhakemistokin kuuluu) ovat tällä fyysisellä levyllä. Levyn koko on tässä tapauksessa 2007040 kilotavua eli n. 2000 megatavua, josta on vapaana 20276 kilotavua eli noin 20 megatavua. Levystä on käytössä 98 %.