Miten poimit viinimarjat ? Jätätkö karat oksiin vai poimitko karatkin ?

Taitaa olla kahta 'koulukuntaa' siinä suhteessa. Väittävät, että kasvavat paremmin, jos poimii ne karatkin mukaan. Mutta minulle riittää vallan mainiosti vähäisempikin määrä. Jos tämän verran on taas ensi vuonna, niin sitten saan laittaa toritiskin pystyyn

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.08.2009 - 16:53

Vanhan kansan ohje on varmaan hyvä ja uskottava mutta enpä ole tuota itse noudattanut. Viime vuonna kun emme päässeet paljoa mökillä olemaan jäivät kaikki marjat pensaisiin. Tänä vuonna on punaisia enemmän kuin muistan muina vuosina olleen ja isompia marjatkin. Ja vanha karviaismarjapensas löytyi japaninsireenin alta, josta ei marjoja ole koskaan poimittu. Nyt notkuvat varret isoista punaisista marjoista. Jotta sano nyt tässä miten...

Kysyjän kommentti

Onjan näitä ohjeita. Ihan tarpeeksi tuli taas tänäkin vuonna marjoja, vaikka olen repinyt ihan miten sattuu niitä marjoja kummistakin pensaista. Olen ollut huomaavinani, että ne karat kuivivat sen jälkeen, kun marjat on otettu. Eivät ne enää sen pensaan energiaa mihinkään kuluta. Taitaa olla ihan uskomusasia tämä kara.juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.08.2009 - 18:34

nykyisin enää tuskin mitenkään, mutta jos oikein muistan niin se aikaisempi komento oli, punaiset karoineen, mustat kappaletavarana ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 18:43

Kyllä karat jäävät oksiin..siis pelkät marjat..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 18:54

Karoineen päivineen punaset ja mustat kerään yksitellen jos isoja, karviaset myös yksittäin tiiä sitten mikä on oikee tekniikka ite puskan 'terveyden' suhteen:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 18:57

jotkut väittävät että paremmin tulee marjoja seuraavana kesänä jos koko tertun ottaa, eikä vain marjoja riivi irti. tiedä häntä pitääkö paikkansa, mutta äidin opetusta olen noudattanut ja karoineen päivineen poimin mustat- ja punaiset viinimarjat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 19:35

Karoineen poimin just syötäväksi,mutta jos oikein "poimisi",en muista enää käytäntöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 19:52

Kyllä minä kerään niin että karat tulevat mukaan. en kerää marjoja yksitellen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 19:55

Itse poimin marjat pelkästään, mieheni poimii karoineen.. Aina ovat hyvin kasvaneet vaikka näin on joka vuosi poimittu. Niin varmaan tänäkin vuonna. Meillä ei ole marjat vielä kypsiä, mutta punaisia tulee ainakin tosi hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 20:30

On ihan sama poimiiko karan kanssa vai ilman. Mehustamiseen tulee karojakin mukaan ja vähän lehtiäkin, mutta kokonaisina pakkaseen tai hyytelöksi tietenkin pelkät marjat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 20:50

Aina karoineen, ja pensaat on kukoistanut seuraavana vuonna. Karpalot marjoineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 22:35

Pelkät marjat.
Järkevämpää niin, ei tarvitse erikseen sitten enää puhdistella, niin kiire ei ole koskaan että pitäisi repiä puoli pensasta mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 22:46

poimin karoineen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2009 - 00:03

Karoineen kuten karviaisetkin. syön sellaisenaan kuitu on tärkeää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2009 - 00:49

pelkät marjat, ei mitään roskia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2009 - 02:26

Pikkupoikana pakotettiin marjanpoimintaan, halusin tai en. Sieltä muistan ohjeen ilmiselvästi, että karoineen poimitaan. Asiaa silloin tarkemmin tiedusteltuani ja perusteluja pyydettyäni, sanottiin, että marjapensas tekee marjoja paremmin seuraavana syksynä, kun karat eivät ole vieneet suotta energiaa pensaasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.08.2009 - 12:18

karat jätä oksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2009 - 19:24

Karoineen kaikkineen punaiset. Mustia en niinkään. On kuullut sanottavan että se tietää hyvää marjasatoa seuraavana vuonnakin. Ja aina on notkunut oksat marjoja. Liekö siis totta.