Osaatko käyttää äänirautaa ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.08.2009 - 21:59

Osaan käyttää. Entisenä musiikkiluokkalaisena se on tullut tutuksi.

Kysyjän kommentti

Olet ainoa, joka osaa käyttää, eli ottaa a-äänen ja sen jälkeen vaikkapa C-duurin, ja laulaa laulun C-duurissa. Minäkin olen sen taidon opetelleut, sillä joskus kuorossa on niin vaikeita lähtöjä, että ääniraudasta on pakko tarkistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 04.08.2009 - 21:18

En osaa enkä ole enää aikoihin sellaista nähnytkään. Muistan hyvin miten kansakoulussa opettaja ennen kuin aloitti harmoonilla soittamaan kopautti sitä peliin ja sitten nosti korvalleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 21:23

Sillä viritetään soittimia. en ole kyllä itse käyttänyt sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 21:26

en ole itse sitä käyttänyt, mutta olen ollut sellaisessa mukana , jossa sitä käytettiin.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 21:31

En osaa, sillä olen keskittynyt pelkästään viheltämiseen, jos naapureita on uskominen....... Siinä se taas on; varsinainen viheltäjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.08.2009 - 22:32

En ole koskaan tarvinnut, en siis osaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 23:14

Niin sitä Peteliuksen pimpparautaa varmaan tarkoitat. Osaan käyttää mutta en ymmärrä siintä mitään muuta kun että se soi ja laitetaan korvan juureen ja ollaa muka musisoivinaan :-)

Lähteet:
Kansakouluaika

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.08.2009 - 01:29

Enpä taida osata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 04:14

En osaa minäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 07:22

En osaa käyttää
tuli lapsuus mieleen
koulu ajalta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 08:13

En osaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 09:14

Eihän sitä tarvitse "käyttää osata" soitinten viritykseen tarkoitettu a-äänen antava rauta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 09:15

Kyllä osaan, ainakin omasta mielestäni.
Vähän hauskaa lisätietoa; parikymmentä vuotta sitten yksi suomalainen panimo tilasi tarkkuusvalimolta sellaisen ääniraudan, josta lähtee A-ääni. Lisäksi sen varteen oli "kaiverrettu" korkinavaaja. Tarkoitus oli jakaa niitä Sulasolin laulujuhlilla mainoskamana. No - koekappaleet onnistuivatkin hyvin, mutta sitten osoittautui mahdottomaksi tehdä pitkiä sarjoja, jotka kaikki antaisivat sen oikean A-äänen.
Olutmerkin/panimon saa jokainen arvata itse, loppuosa oli tuo A.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 16:08

Kyllä silloin kun olen tutkinut kuuloa, mutta eipä taida olla oikea vastaus, kun kategoriana on taide ja kulttuuri...hmmm.... :(