Käytkö sukulaistesi haudoilla ? Hoidatko hautaa, kuinka usein viet kukkia ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.08.2009 - 11:05

Isäni kuoli kolme kuukautta sitten ja olen käynyt hänen haudallaan usein mm. istuttamassa kukkia, kylvämässä nurmikkoa ja ihan muuten vaan. Muiden sukulaisten haudoilla käyn harvemmin, lähinnä vain keväisin istuttamassa kukkia ja joulun aikaan viemässä kynttilöitä.
Minulle läheisen ihmisen muistelu ei välttämättä ole sitä, että menen hänen haudalleen vaan yhtä hyvin voin sytyttää hänelle kynttilän vaikka omalle terassilleni.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.08.2009 - 11:01

meillä on muutama sellainen sukutilus tuolla Hietaniemessä, sisäänmuuttajia 2 - 200 vuotta sitten, kyllästyttiin niihin seurakunnan kelvottomiin ylläpitoihin ja hoidellaan nykyisin meidän vielä hengissä olevien kimppahommana, itse käyn keskimäärin kolmesti vuodessa, jolloin krupsutan ja kukitan näiden esipolvieni leposijat ...

Lisätty: 04.08.2009 - 11:38

Hietaniemen hautausmaa vihittiin käyttöönsä 22. lokakuuta 1829, silloin vanhimmat sukulaiseni siirrettiin sinne Ruttopuistosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 11:16

Käyn ehkä neljä kertaa vuodessa
aikaisemmin useamminkin
kun tyttäreni koulukaveri menehtyi liikenne onnettomuudessa
tytär halusi käydä joka koulun jakson lopussa vietiin kukkia
nyt on aika parantavut haavoja
käydään aina kun koulu loppuu ja alkaa
annan tyttärelleni aikaa käsitellä suruansa
Äitini haudalla käyn aika vähän yleisemmät juhlapyhät
isäni hoitaa hautaa ja siihen ei ole mitään sanomista
kunnioitan Isääni olihan he ollut 51v22kk4pvä aviossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 11:21

Käyn isäni haudalla montakertaa kesässä ja jouluna vien muidenkin sukulaiste haudoille kynttilät,sillon pitääkin käydä kolmella hautaus maalla.Veljeni hoitaa aina kukat isämme haudalle,kastelu vastuu on minulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.08.2009 - 11:31

Ainoastaan poikani haudalla muutaman kerran vuodessa. Vien kukkia ja siistin sitä tarvittaessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.08.2009 - 11:33

Haudat ovat seurakunnan hoidossa. Äitini hauta on satojen kilometrien päässä, joten sinne en pääse juuri koskaan. Isäni haudalle vien kynttilän ainakin jouluna, ja jos muuten satun liikkumaan hautausmaalla päin, saatan viedä kukkiakin. Muiden sukulaisten haudoilla käyn vain jouluna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 12:31

Meillä on tapana "koko" suvun kanssa aina kerääntyä jouluaattoiltana hautausmaalla ja kiertää kaikki edesmenneet sukulaiset.
Mummin haudalla käyn pääsiäisenä,äitienpäivänä ja kun siltä tuntuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 13:16

minun äiti ja isä ovat tänne meitin kuntaan haudattuna , heidän haudalla käyn usein, mutta muu suku on niin kaukana , serkkuni hoitelee sitten niitä, kun asuvat lähempänä.. kyllä mekin käymme silloin haudoilla , kun sielläpäin olemme ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.08.2009 - 14:53

en käy kun yhden, mummoni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 15:17

mamman ja papan, ehkä kerran vuodessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 16:22

Ei tule käytyä.Kynttilän sytytän täällä kotona heille jouluisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 16:49

Käyn kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 17:04

Käyn ihan melkein joka viikko..äidin,isän ja nuorimman veljeni haudalla...matkaa hautausmaalle noin 1km...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 20:25

Käyn kerran vuodessa. sit meillä on hoitovuorot jokainen hoitaa omalla vuorollaan kesä kukat haudalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 23:28

Mummin ja ukin haudal käyn joulusin viemäs kynttilän.Välil muulloki äitin kans vähä siistimäs.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 23:49

Muutaman kerran vuodessa ja Jouluna laitan ostamaani lyhtyyn öljykynttilään ja käyn kaikkien sukulaisteni haudalla jotka ovat täällä.Kesällä valvon että seurakunta hoitaa asiallisesti tätini ja miehensä kukkia ym.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 06:58

Lähinnä äkillisesti omankäden kautta poistuneen kaverin haudalla. Ennen useinkin mutta nyt 400km matka tekee sen että kerran vuodessa. Varsinaista hautaa ei hänellä ole, polttohautaus aikoinaan ja kyltti kivessä, tuhkat ripoteltu jonnekin. Vaikea ei ole siellä käydä mutta aina tulee mieleen sama kysymys, miksi?