Oletko ajanut trollé-bussilla ?

Kirjoitinkohan nimen oikein ?

Lisätty: 29.07.2009 - 13:33

Siis onkohan se sitten trolley-bussi, mutta joka tapauksessa takoitin Helsingissä lapsuudessani kulkenutta bussia no 14, joka ajoin Naistenklinikalta Eiraan. Se oli Helsingin ainoa johdinauto, eli sähköbussi, joka sai virtaa kahdella "sarvella" yläpuolella kulkevista johdoista. Oli mukava ja hiljainen kaupunkikulkuväline, hajuton ja saasteeton. Lapsena oli hauskaa katsella, kun esim. äkkijarrutuksissa sarvet aina irtosivat kiskoiltaan, ja kuljettajan oli noustava alas niitä asettelemaan takaisin paikoilleen. Oi niitä aikoja !

Avainsanat: trollé-bussi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 29.07.2009 - 16:23

Taatusti olen ja paljon. Kuljin koulumatkani sillä neljä vuotta. Silloin kulki 14 ja 14a. Tuo 14a kulki Fredrikintorilta Naistenklinikalle, joten sen reitti oli hiukan lyhyempi kuin varsinaisen 14 reitti. Ja 14a kulki vain ruuhka-aikaan. Kiva sillä oli koulumatkat kulkea.

Lähteet:
kokemus

Kysyjän kommentti

Olemme kulkeneet samalla bussilla, sillä minä menin Taka-Töölöstä Mechelininkadulta sillä Meilahteen, jossa kävin Meilahden Yhteiskoulua. Siitä oli enää lyhyt kaävelymatka kouluun Kuusitielle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.07.2009 - 12:49

Tre små troll
de lekte med en boll
och bollen var av guld
De hette Tripp, Trapp, Trull!

Jotain minullekin jäänyt mieleen ruotsin tunneista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.07.2009 - 12:49

Tarkoittanetko näitä kaksikerrosbusseja, joita Mennään Bussilla -sarjassakin oli. En ole ajellut sellaisella. Mahtavat taitaisi olla maisemat siellä yläkerrasta katseltuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 12:53

Minusta niitä Bulgariassa nimitettiin tuolla nimellä, ovat kiskobusseja , sähkölinjojen varassa kulkevia, julkisen liikenteen ns. joka ihmisen kuljetusajoneuvo, ei metro liikennettä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 12:55

Lontoo-bussi,sinne oli pakko päästä yläkertaan,Pietarissa paikalliseen pikkubussiin ängettiin sekaan,kolikot kulki kädestä käteen kuskille ja pysähtyi huutoon,ulkomaanmatkoilla kaikenlaisissa julkisissa on hauska matkustaa,kun käytännöt hiukan erilaisia,mutta liikenne sujuu,yleensä.Kuuban Havanassa tosin turisti ei päässyt paikallisiin Camello-ajoneuvoihin,joka vetäs kuulemma kolmesataa havanalaista sisäänsä,olivatkin kuin sillit suolassa.
members.virtualtourist.com/m.../m/1f15ca/
Siellä(Cuba)olikin hauska matkustaa paikallisten busseissa,kun ei ollut tunkua turisteista ja matkat oli lähes ilmaisia vs.taksikyyti.

Lisätty: 29.07.2009 - 14:41

No ni,nysse muistaa,kiskoauto kulki ainakin Eirasta etelään tai onko se pohjoiseen,nro 14 oli,en muista enempää,mutta kepposta kyytiä oli.Nyt muistaakseni suunnitelmissa asentaa Helsinkiin uudelleen johdinautoliikennettä,mikä oliskin fiksua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 13:15

Tallinnassa olen ajellut johdinauton( trolley-bussin) kyydityksessä, sekä
Vilnassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 13:18

En kyllä ole ajellut tollaisella mitä kysyit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 13:34

On sellasen johdinbussin kyydissä oltu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 29.07.2009 - 13:39

en ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 13:42

Olen matkustanut kysisen omnibussin kyydissä, mutta ajamaan en tohtinut pyrkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 14:26

En ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 14:34

olen jossain ollut kyydissä sellaisen, mutta olikos sit joskus enenvanhaan turussakin niitä, silloin 60 luvun loppupuolella , on niin haalee muistikuva , et ei saa oikein mieleenkään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 15:17

en ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 19:49

pari vuotta minunkin koulukyytini hoiti trollika niinkuin meillä sitä kutsuttiin, sama linja 14