Järkee vai ei? Ajokorttiuudistus saattaa karsia autokoulujen kuorma-auto-opetusta

www.esaimaa.fi/Online/2009/0...17456020/4
Eninm nuorten tyällisyys vaikeutuu entisetä enemmin :-(

Avainsanat: minulla kirjaimia riittää kunnes lääkäri alkaa karsimaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.07.2009 - 02:38

Uudistelkoot miten haluavat ajokoulutuksia.
Vai ostaa koulutusapua armeija, varmaan kohta ostaa muukalaislegioonan huumejengin Suomea puolustamaankin.

Mielestäni jokaisen kortia haluavan täytyisi ajaa 10 rallikilpailua läpi ja vieläpä hyväksyttävällä tuloksella. Niistä 5 kesällä ja loput talvella.
Lähtisi nuorilta näyttämisen halu ja voisivat pysyä pitempään hengissä.

Kysyjän kommentti

Ehdottomasti paras vastaus näin ralliakin 30 v seuranneena

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.07.2009 - 01:53

Tästä osittainen apu ammattiin pyrkiville?

Ruotuväki-lehdessä (13/2007) sanotaan, että armeija uudistaa koulutuksen vuoden 2009 aikana ja rekkakortti on mahdollista saada armeijassa jo 18-vuotiaana. Kuljettajaoppilaalla on armeijaan tullessaan pelkkä B-kortti eli henkilöautokortti. Suurin osa rekkakortin omistajista on ajanut korttinsa armeija-aikana.

Armeija ostaa miljoonilla euroilla koulutusapua
www.ess.fi/?article=227884

Iselläni oli armeijaan mennessä jo kuorma-autokortti ja siellä pääsin ajokokeen jälkeen kuorma-autokomppaniaan, mutta en sinne lähtenyt. Silloinkin ( 70-luvulla ) oli mahdollista suoritta rekkakortti armeijassa. En ole harmitellut asiaa, kun en ole sitä työssäni koskaan tarvinnut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 05:38

"Kuinka moni haluaa ajaa C-kortin, jos se oikeuttaa kuljettamaan omia tavaroita omalla autolla?"
Kuinka monella nuorella on ylipäätään kuorma-auto ja tavaraa, mitä kuljetella? Aika pähkähullu lakiehdotus, jos se on tuollainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 07:39

Mä tulen saamaan kortin just lakimuutoksen jälkeen mut saan sen vanhalla oppimäärällä kun oon jo kerenny aloittaa koulun kauan sitten. Harmittaahan se vähän ettei voi ruveta ammattikuskiks mutta toisaalta mä otinkin sen C-kortin et voin ajaa yhden sukulaisen matkailubussia (joka siis rekisteröity kuorma-autoksi).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 09:30

Minulle riittää tuo nykyinen kortti. Siinä on se pikku-e (oliko se niin), jolla saa vettä pientä peräkärryä. Siinäkin on jo tarpeeksi haastetta. Olen kerran vetänyt peräkärryn Helsingin läpi Katajanokalle. Onneksi muut osasivat väistellä Mannerheimintiellä, ettei tullut törmäyksiä. Pakettiautonkin ajaminen tuntuu haasteelliselta. Nuorempana ihan oikeasti ajattelin vielä kuorma-autokortin ajamista tai vaikkapa bussikortin hankkimista, mutta nyt on nekin haaveet jo jääneet. Olisi ollut mukavaa vuokrata bussi ja järjestää ryhmämatkoja ympäri Suomea eläkeläisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.07.2009 - 09:31

Eiköhän tuo uudistus lisää ammatillisten koulujen kuorma-autokuljettajien kurssitusta. Tai sitten yhä useampi pyrkii armeijassa kuljetuspuolelle. Ainakin ennen siellä pystyi ajamaan kuorma-autokortin. Toivotaan näin.
Itselläni oli tarkoitus ajaa silloin melkein 40 vuotta sitten kuorma-autokortti, mutta pikkaisena pimuna katsahdin Bedfordin nokkaa, ja tulin siihen tulokseen että se on aivan liian iso auto minulle. Siispä kuplalla sitten opettelin silloisen ajotaitoni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 29.07.2009 - 13:47

ei ole tosiaankaan järkeä, murr

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 15:23

siinä uudistuksessa ei ole mitään järkeä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 12:36

Ei ole järkeä tosiaankaan. ne on muutenkin tosi kalliita noi ajokortit yleensäkin. itse en omista mitään ajokorttia. mutta tyttöni on jyväskylässä Menoxilla sihteerinä ja hän sanoo että ne on tosi kalliita myös hänenkin mielestä.