Elättekö tunteella vai järjellä?

Kumpi eniten märää tekemisiänne? Tuleeko liikaa mietittyä, että mitä järkeä jossain asiassa on? Onko suomalaiset kasvatettu elämään enemmän järjellä kuin tunteella?

Avainsanat: tunteet järki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 16:46

Minusta suomalaiset kasvatetaan sillä periaatteella, että kaikessa mitä teet pitää olla järkeä ja sen pitää viedä elämässä eteenpäin.. minusta se on toisaalta masentavaa.

Emmekö olisi onnellisempia jos antaisimme itsemme tunteilla?

En väitä että aina pitäisi tunteilla ja heittää järki mehtään, mutta olemmeko silti liian... Suomalaisia?

Itse ajattelen järjellä liikaakin, vaikka olenkin tunteellinen ihminen, en vain osaa muuttaa itseäni.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 16:27

taidampa elää enempi tunteella mutta täytyy sitä järkeäkin käyttää välillä.
tietyt asiat tarvitsevat järkeä toimiakseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 16:30

Eivät mitenkään ole toisensa poissulkevia. Kaiken takana on tunne, mutta järki toimii sen ohjaamana. Tunne ei voi olla ainoa ratkaisija joka asiassa. Joskus ne ovat yksi ja sama, ei voi erottaa toisesta toista. Esimerkiksi lapsen suhteen ovat sekä tunne että järki yhtäaikaa mukana, vuorotellen kumpaakin, ja lopuksi voi vaikka tunnekin voittaa, vaikka se ei aina olisikaan järkevää. Lapsi lähti juuri pois, ja annoin lopuksi jäätelöä auton istuimella, kun muukaan ruoka ei kelvannut. Mutta sehän on isoäitien euoikeus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.07.2009 - 16:32

Enemmän järjellä mutta toki välillä tulee hetkiä jolloin elän pelkästään tunteella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 16:36

Järjellä yritän pärjäillä, mutta välillä lipsuu ja pahasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 16:38

naiset elää tunteella, miehet järjellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.07.2009 - 16:42

Nykyään väittäisin eläväni vain järjellä. Vuodet ovat koulineet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 16:45

Vähän riippuu päivästä, mutta kyllä ne tunteet yleensä vie voiton, onneksi ja valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 17:04

Minä elän tunteella vaikka minun tapauksessani myös järjen käyttö olisi suotavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 17:07

Järjellä ajattelen,kannattaako elää tunteella.Nuorempana annettiin tunteiden ohjailla."Järki hoi,äly älä jätä".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 17:19

Yritän minäkin aina sillä järjellä kun olen joutunut pettymään liian monta kertaa tunteitani seuratessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 17:45

järjellä tunteilla , tai tunteella järkevästi... no ...tunne ihminen olen kuitenkin voimakkaasti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.07.2009 - 17:46

Tunteellisesti järkeillen on tullut elettyä. No totuus on, että olisi kannattanut elää mieluummin järkevästi tunteillen. Mutta kuten appeni sanoi, turha on rypistää silloin kun limpuntuhkat ovat jo housuissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 18:12

Elämä opettanut että järjen käyttö on sallittu jopa suotavaa, mutta mihin ne tunteet katoaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 18:15

Nuorempana pelkällä tunteella...joka ei aina ollut ihan viisasta, mutta nykyisin käytän molempia...ehkä himpun verran enemmän tunteella vieläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 18:20

Tähän asti on enempi tunteen pohjalta tullut tehtyä ratkaisuja, hyviä sekä huonoja.
Ikää kun tulee lisää, niin järkikin yrittää välillä huudella väliin, että hidastappa vähän ja mieti !!
Joskus kuuntelen järjen ääntä ja joskus taas en.
Elämä on liian tylsää jos aina pitää järkeillä =))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 19:00

molempia mutta tunteet tahtoo järjen vaientaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 19:15

tunteellisellä järjellä yritän pärjätä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 19:17

Tunteella sekä järjellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 19:45

Yleensä elän tunteella. Pelkästään sen varassa ei voi elää, joten kyllä käytän järkeänikin aina siinä paikassa mihin sitä katson tarvitsevani ja mihin se sitten riittääkään !! Kaipa se on sitä TunneÄlyä!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 19:58

Yritän järkevästi tunteilla,mutta ikääntyessäni on tullut enempi let it go-hihna päälle ja olen hellittänyt liikaa järkeilyä tunteiden kustannuksella,sanoisin sitä heittäytymiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 21:41

Fiilaria peliin mummot!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 22:29

tunteella.. pitäis ottaa järkeä vähän mukaan nyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 10:33

Kyyllä sitä tulee varmaan tunteella elettyä. Vaikka kyllä järkeä välillä tarvitaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 10:34

Suomalaiset kokonaisuutena ovart hyvin ns. vakiintuneita ja mukavuudenhaluisia - reilusti yli puolet suomalaisista sijoittuu näihin ryhmiin.

"Vakiintuneiden" ryhmässä on vallalla perinteet - uskonto ja isänmaa - lähimmäisistä huolehditaan ja kannetaan huolta monenlaisista, jopa globaaleistakin asioista.
Tämä sakki ei ole myöskään kovinkaan uudistushenkinen. "meillä on tehty aina näin ja niin toimitaan jatkossakin"
Vakiintuneet seuraavat kuitenkin aktiivisesti maailmantapahtumia ja ovat ajanhengessä kiinni. Lukevat paljon sanomalehtiä ja kirjoja ja aikakauslehtiä. Aika järkiperäistä porukkaa.

"Mukavuudenhaluiset" ovat taas useasti (lapsi) perheellisiä - tässä ryhmässä korostuu miehet - "montarautaa tulessa" olevia selviytyjiä - ajatusmaailmassa on oma perhe ja se ihan lähipiiri. Globaaleja maailman murheita ei ehditä murehtimaan ja valintoja leimaa helppouden hakeminen. "Mieluiten autolla suoraan kaupan oven eteen - ruuhkattomat kassat kiitos ja äkkiä pois"
Einekset on kovaa valuuttaa ja kaikki ne asiat jotka helpottavat ja nopeuttavat arkipäivänn rutiineja. Tämä porukka ei murehdi maailman murheita - surkoot muut - tässä on nyt ihan muuta hommaa... Elämän pitää olla mahdollisimman mutkatonta - helppoa ja mukavaa.
Ruotsalaisia on tässä ryhmässä muuten hivenen suomalaisia enemmän - ylläri:)

Joten eiköhän tässä tuonne järjen suuntaan taivuta:)

Tunneihmisille on ihan oma ryhmänsä ja samoin näille todellisille "ilmastomuutos" ihmisille - mutta se onkin sitten jo toinen tarina se....