Mitä tarkoittaa roomalainen sananlasku: "Kotka ei pyydystä kärpäsiä."

Avainsanat: kotka roomalainen sananlasku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 12:11

"Aquila non captat muscas"
Todellinen tarkoitus lienee sanoa, että tärkeät ihmiset eivät piittaa vähemmän tärkeistä asioista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 12:03

viittaa ehkä kotkan ylevyyteen. Ei se kärpäsistä välitä kun on parempaakin tarjolla. Ei ole kirjatietoa vaan omaa päättelyä. Ihmiseen verrattuna.. ei tarvitse tyytyä vähään, esim huonoon elämänlaatuun jos on parempaakin tarjolla/ lähettyvillä:) tai ei tarvitse tyytyä rapakaljaan jos on mahdollisuus konjakkiin. tai ei tarvitse syödä pettua jos on mahdollisuus leipään.. noin ajattelisin;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 12:25

Kotka on niin arvonsa tunteva lintu, että se ei kärpäsistä perusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 13:02

Kotka ylevyytensä tunnossa,ei välitä vähäpätöisistä eväistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 13:10

Kotka on tarkkasilmäinen saalistaja. Vaikka se näkee kärpäsenkin, niin sillä ei riittä mielnkinntoa niin vähäpätöiseen saaliiseen. Kotkaa kiinostavat vain suuret ja merkitykselliset asiat. Pienet , kärpäsenkokoiset asiat eivät kuulu sen saaliiksi. Kotka on vähän sellainen 'mafiapomo', suuret kaarteet ja suuret voitot. Tällaisia johtajia soisi olevan enemmänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 13:12

Juhani Peltosen radiokuunnelma:
Kotka ei pyydystä kärpäsiä (1989)

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Juhani...irjailija)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 13:28

Se tarkoittaa samaa kuin sananlasku "Leijonat eivät kiusaa perhosia." (Marcus Valerius Martialis, roomalainen runoilija)