Meillä oli eilen rapujuhlat. Miehet söivät ravut, naiset lihaa ja makkaraa. Onko muille tuttu ilmiö ?

Olen kyllästynyt ravuilla leikkimiseen. Pienen lihanpalan vuoksi on sotkettava sormet ja lautanen, makukin saattaa olla ihan mitä tahansa, eikä edes nälkä lähde. Miksi rapujuhlia oikein vieteään ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.07.2009 - 01:03

Tutulta kuulostaa.
Yrityksemme toimitusjohtajan luona pidettiin aina elokuussa iloiset rapujuhlat.
Ne alkoivat laululla:
Helan går!
- snapsit kaadetaan kurkkuun
Helan går
sjung hoppfalleri fallerallala,
- snapsit kaadetaan kurkkuun, syödään rapuja
helan går
sjung hoppfallerallala.
- snapsit kaadetaan kurkkuun, syödään rapuja
Och den som inte helan tar
han heller inte halvan får.
- snapsit kaadetaan kurkkuun, syödään rapuja
Helan går!
Sjung hoppfallerallalej!
- snapsit kaadetaan kurkkuun, syödään rapuja
Tätä toistetaan aina alusta niin kauan kuin snapsia ja rapuja riittää, tai osallistujat pysyvät pöydän ääressä.

TAI SITTEN NÄIN

Toivottu vieras
(niille jotka eivät halua laulaa)

Kolme koputusta pöytään, jonka jälkeen koputtaja
ilmoittaa seurueelle: Sisään!
Tämän jälkeen snapsit kaadetaan kurkkuun. Syödään rapuja.

Tätä toistetaan niin kauan kuin snapsia ja rapuja riittää, tai osallistujat pysyvät pöydän ääressä.

Joskus syntyy sellaisia sekakuoroja, joissa toiset laulavat ja toiset koputtavat pöydän alle, mutta silloin pitää olla tarkkana ettei mene rituaalit sekaisin......vaikka ei se kauheasti lopputulokseen vaikutakkaan.

Kysyjän kommentti

Eilisissä rapujuhlissamme yritin laulaa tuota helan går, mutta sivistyneempoi tyttäreni sanoi joka kohtaan,että ei sitä nyt saa laulaa ja ei nyt saa syödä vielä sitä leipää, ja ei sitä palaa panna leivän päälle, ja sitä voita laitetaan siihen leivälle. Kyllä tuntui monimutkaiselta.
Rapujen jälkeen lauloin suomalaisen =stadilaisen juomalaulun: Kaikki Stadin kundit dokaa brenkkua, muuten olis elämä niin kenkkua. Skatta Roba, Kaivari ja Rööperi, ne mä tunnen tarkastiiiii-i.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 26.07.2009 - 20:46

Enpäs osaakaan tähän vastata mitään järkevää. Luulisi olevan toisin päin, että miehet syö lihat ja makkarat ja naiset söisi rapuja. Rapujuhlissa en ole koskaan itse ollut, mutta oletan että niitä vietetään siksi, kun halutaan juhlistaa rapukautta ja pitää hauskaa siinä sivussa. Ainahan juhlilla pitää joku nimi olla. Toivottavasti teillä oli hauskaa kaiken näpertämisen ohessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 21:00

Minä olen pyydystänyt kaverini kanssa rapuja aika paljon myyntiin. Jotenkin en pidä ravuista kun olen nähnyt niitä niin suuria määriä, niistä lähtee kammottava lemu. Usean kymmen vuoden aikana olen vain yhden ainoan kerran syönyt rapuja seurana yksissä rapukesteissä, en kyllä ymmärrä mikä niissä ihmisiä kiehtoo, kyllä ne pienten napsujen kanssa menivät. Eikös rapu ole raatojen syöjä enimmäkseen, tosin tuoreet muikut ovat niille kyllä herkkua merroissa.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 21:36

Eikö ravun kanssa oteta snapsia? Jos se viehättää ja syöminen ei olekaan se pääasia vaan juominen.

Mielipiteeni on vahvasti luulottelua, sillä en ole koskaan syönyt rapua. Ainoastaan jättiläiskatkarapua valkosipuliöljyssä keitettynä. Siinäkin oli palanpainikkeena raikas vesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 21:47

kerran vuodessa meilläkin perinteisesti rapukekkerit pidetään (tosin vasta joskus elokuun pimeinä iltoina).

meillä kyllä koko porukka, sukupuoleen katsomatta, nyhrää sen rapuläjän kanssa, kivaa siinä kait on se kun kerrankin on lupa sotkea ruokapöydässä, eikä ne snapsitkaa pahaa tee, rapujen kanssa on tarjolla valkosipulipatonkia ja muuta evästä syödään sitten päälle (milloin mitäkin, useimmiten grillipihvit)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 22:00

Jos on valmiiksi laitettuja rapuja niin maistan muutaman palan,
kuorimaan en sitä ala edes laivan seisovassapöydässä.
Mielestäni täysin turhaa puuhaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 22:25

ei. Mä syön aina eniten rapuja, rakastan niitä! mut me pidetään juhlat aina vasta elokuun lopussa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 01:34

Jeps,OPOYn "Helan går" on tosiaan suomenruotsalaisten perinteitä,hauskaa sinänsä,jos pystyy ja voi snapsutella.Joskus sata vuotta sitten yks kaveri järkkäs tosi rapukekkerit Sommarössä,oli mmssa lainassa Palacesta suuri hopeavat,pitkä pöytä katettuna komeasti ja rapuja riitti,samoin napseja ja lauloja hoilattiin,tosiaan niin kauan kuin porukkaa pystyssä ja pöydän ympärillä.
Samoihin aikoihin Espoossa ravustamassa olimme,syötit haettiin hallista,vasiten mätiä munuaisia,soutaminen oli tarkkaa puuhaa,kun piti tarkata tuulen suuntaa sen hirvittävän hajun takia.Mertojen laskemisen aikaan kuului kauhea meteli rantaan siis yök,yök.Saalis oli runsaan puoleinen,mutta en tykännyt keittää niitä sarviniekkoja.
Nykyään tyydyn grillaamaan jättikatkarapuja tai onko ne tiikerimallia,mutta Thaimaan herkkuja,paljon enempi syömistä kuin kotimaisissa ja hyviä ovat!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 09:14

Minusta paljon parempi juhla oli Mikkelin krapula ja tuikku ennennen vanhaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 09:38

Kyllä meillä (sekä työpaikalla, että kotona) on syöty/juotu rapuja joka syksy.
En ole huomannut koskaan mitään eroja ruokailussa naisten ja miesten välillä - snapseja miehet juovat yleensä vähän enemmän...
Lämpimäksi ruoaksi on yleensä jotain vähän parempaa lihaa, harvemmin kalaa. Tosin nyt tulee muutama saksalainen vieras, joille tarjotaan rapujen jälkeen paistettua lohta kanttarellikastikkeen kanssa. Nuo saksalaiset pyysivät nimenomaan järjestämään raputarjoilun, aikaisempiin kokemuksiinsa perustuen..
Niin vielä noista snapseista, minä pidän akvaviitin mausta joten niin saavat vieraatkin pitää. Parhaita ovat norjalainen Linie Aquavit ja ruotsalainen Skåne Akvavit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 11:42

Itse olin rapujuhlissa, joissa niin miehillä kuin naisillakin riitti irtoa parin ravun kanssa askarointiin ja sitten alkoikin paremmin maistua grilliherkut. Snapsejakin meni niukahkosti, olut ja viini tekivät kauppansa ja eihän me muistettu edes laulaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 22:57

Ei,kaikille kaikkea,snapsejakin

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.07.2009 - 02:21

miekin syön mieluiten katkarapuja pakastepussista, siis sulaneita kuitenkin. nam

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.07.2009 - 08:42

Mennä suvena isäntä toi kalastusreissultaan kuningasrapuja ja hän päätti ilahduttaa sisareni ja minut herkullisella rapuaterialla. Kyllä oli hyvää. Palan painikkeeksi tarjottu konjamiini ei vain oikein sopinut samaan makuosastoon.
Ihminen nokkelana eläjänä keksii vaikka minkälaisia kissanristiäisiä että saadaan porukka yhteen ja ihan sen perusteella sitten ottaa muutamat napanterit.