Tietsikka ihmiset hoi!

Läppärini hajosi, ja kuvia en kerennyt polttamaan levylle. Onko kaikki muistoni historiaa? Vai saanko kuvat jotenkin vielä ulos. Kertokaa jolla on tietoa. Koneeni hajosi ilmeisesti vanhuuteen. Ei vain suostunut enään lähtemään päälle. Olisko kannattanut korjata, tosin hain jo kaupasta uuden. Onko kenellekään käynyt näin? Kertokaa onko kuvien suhteen mitään enään tehtävissä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.07.2009 - 18:43

menikö kiintolevy vai emolevy vai prosessori,
vai etkö ole varma.
kannattaa kokeilla itse ensin käynnistyslevykkeellä sitä käynnistää
mikähän käyttöjärjestelmä ja koneen merkki?

tai kokeile käyttää se jossain liikkeessä, voi olla mahdollista että saat kuvasi pelastettua.
kannattaisi aina ottaa varmuuskopiot ulkoiselle levylle, mutta myöhäistähän tälläinen neuvo on.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.07.2009 - 19:58

kovin paljoa näitä rämpyttimiä ei kannata ruveta korjailemaan (tulee niin hintoihinsa)

sen vanhan koneen kovalevyn kyllä saat kopioiduksi (ja muistosi taltaan) jossain alan firmassa, mikä nyt paikkakunnalla sattuu olemaan, jos juuri se kovalevy ei ole se totaalisesti hajonut osa, lycka till ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 21:14

kuvat on tallessa vaik kone hajoaa, vie liikkeseen ( oikee tietokone huoltoliike) saavat kuvat sieltä kyl poimituu, tai joku asiaa kunnolla perehtynyt, (ammattilainen)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 23:15

Minun koneestani irroitettiin kovalevy ja laitettiin sellaiseen kehykseen, josta ne piuhalla pitäisi saada ulos. En vain vielä ole saanut niitä pois, mutta ehkä joskus joku neuvoo siinäkin asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 09:05

Täytyy tietysti ensin varmistaa, että kone on oikeasti hajonnut eikä käynnisty käynnistyslevyltä tai vikasietotilassa.
Jos kovalevy on ehjä, niin yleisin hoito näissä tilanteissa on, että kovalevy irrotetaan ja kytketään pöytäkoneeseen. Sitä varten saa sovittimen (jollainen pitäisi olla joka nörtillä). Se maksaa vain 3 euroa (siis jos levyssä tavallinen IDE-liitäntä) www.verkkokauppa.com/popups/...hp?id=1304
Pöytäkoneissa yleensä on 3,5 tuuman levy, läppäreissä yleensä 2,5 tuuman levy, mutta dataliittimet ovat hieman erikokoisia, mistä syystä tuollainen sovitin tarvitaan. Tarkoitushan ei ole että levy välttämättä asennetaan pöytäkoneeseen pysyvästi, vaan se voi olla siinä löysästi missä vain tiedostojen siirron ajaksi. Kovalevyssä on takana yleensä vielä ns. jumpperi, jonka mukaan levy pitää asettaa orjaksi eli 'slave' (oikea asento on yleensä merkitty itse kovalevyyn), koska pöytäkoneen omalevy on tietysti edelleen master.
Jos kovalevy on vain ehjä, niin tuo on 'piece of cake', mutta jos levy on rikki, niin sittenkin on toivoa, mutta se ei enää kotikonstein onnistu ja tulee liikkeessäkin hintoihin.