"haapaveteläiset"

Löytyykö ken tietää ja tuntee
Mihin kuuluu "haapaveteläiset"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.07.2009 - 11:19

Entisajan kuuluisin käsityöläinen lienee ’suksmestari’ Niilo Hakkarainen, monilla mitaleilla suksistaan palkittu mies.
1900-luvun alkupuoliskolla Niilon mallistossa olivat ainakin "haapaveteläiset", murtomaasukset.
www.kivijarvi.fi/index.php/s...entaitajia

Kysyjän kommentti

Olit löytänyt linkin missä oli juttua Niilosta
Niilohan sai äidinmaidosta kimmokkeen suksien tekoon

kiitos kaikille muille vastauksista

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.07.2009 - 10:35

Sukset jotka teki kuuluisaksi hiihtäjä Matti Koskenkorva 1905-13
yle.fi/elavaarkisto/?s=s&...&a=591

Lisätty: 22.07.2009 - 11:43

palisanterin Niilo Hakkarainen syntyi vuonna 1899 Karstulassa, joten ei tehnyt ym hiihtajän suksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.07.2009 - 10:59

Jonkunlaiset hikilaudat ne on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.07.2009 - 11:29

En ole moista kuullutkaan, mutta nyt ymmärrän miksei nuo hiihtäjämme aina pärjää: hiihtää nyt haavasta tehdyillä vetelillä lankuilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 12:57

Mieki opin taas jotain uutta. Kiva!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 13:04

suomessa arvostetut haapaveden sukset olivat tasa- tai kantapainoiset
(norjalaiset/ruotsalaiset vastaavat olivat siihen aikaan etupainoisia)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.07.2009 - 14:20

Minä tiedän haapaveden oikein hyvin, siellä on juostu kakarasta saakka hyvin paljon, joka kesäinen ja välillä talvinenkin reissu vie haapaveden maalaistaloon.
Hyvin rauhoittava paikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 20:03

Haapaveteläiset, tarkoitat kai haapavetisiä.