Mistä tulee sana sadeKUURO?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 10:02

Sadetta merkitsevä kuuro on balttilaista alkuperää, kuulovammaista merkitsevä germaanista. Kumpikin on esiintynyt suomen kielessä Agricolasta alkaen.
Myös sanalla kuuro 'sateenpuuska' on vastineita joissakin lähisukukielissä, muun muassa vepsän kuro tai kur. Sana on vanha germaaninen laina. Ruotsin kielessä tämä kuuro-sana esiintyy muodossa skur.
igs.kirjastot.fi/iGS/kysymyk...uden+kieli

Kysyjän kommentti

Asiallinen,hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 07:21

kas siitä kun vettä tulee sellaisella kohinalla ettei muuta kuule,

(päivän ensimmäinen päähänpälähdys, voi olla muitakin selityksiä)

Lisätty: 21.07.2009 - 08:06

sadekuurot ja lumisokeat tunnetaan, onko muita säävammaisia ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 07:40

Tukeudun vähäviisaan vastaukseen,minulle se kelpaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 08:38

Lyhyt raju sade.
Englanniksi shower

substantiivi
kuuro
ryöpsähdys
sade
suihku
tulva
kutsut

verbi
suihkuttaa
ryöpsähtää
hukuttaa jku jhk
käydä suihkussa
tulvia
virrata
sadella
tulla tulvimalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 09:00

SadeKUURO on johdettu ruotsin sanasta regnSKUR

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 11:38

Ilmatieteen laitos

Meteorologiassa on paljon kansainvälisesti määriteltyjä ja sovittuja säätermejä, joiden tunteminen auttaa säätiedotusten ymmärtämisessä. Julkisen tiedottamisen myötä meteorologit vakiinnuttivat alusta lähtien tiettyjä säämerkityksiä suomen kieleen. Sääsanonnat ja -asteikot pohjautuvat ilmastotilastoihin ja yleiskielen tunnettuihin ilmaisuihin. Monet sääasiat, esimerkiksi tuulen nopeusasteikko, ovat kansainvälisesti tarkkaan sovittuja.

Sateen paikallisen esiintymisen todennäköisyydellä ja sen ennustamisella on merkitystä sääennusteiden todellisille ammattitarvitsijoille, muun muassa rakentamisessa, maa- ja metsätaloudessa sekä vesihuollossa ja energian tuotannossa. Erikoissääennusteissa sateen mahdollisuutta arvioidaan todennäköisyysluvulla.

Todennäköisyys , Sanallinen ilmaus
alle 10% , poutaa
10-30 % , pieni sateen tai sadekuurojen mahdollisuus
30-70 % , kohtalainen sateen tai sadekuurojen mahdollisuus
70-90 % , suuri sateen tai sadekuurojen mahdollisuus
yli 90 % , yleisesti sadetta tai sadekuuroja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:31

sataa kuuroittain, elikäs silloin tällöin vain...siellä sun täällä vain...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 13:50

silloin tällöin tulevia pieniä mut nopeita määriä sadetta n___n

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 15:19

Itsekkin olen joskus ihmetellyt, mutta en ole julkisesti ihmetellyt : DD

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.07.2009 - 22:34

Äkkinäisiä runsassateisia ryöpsähdyksiä on sanottu kuuroiksi. Ovat niin äänekkäitä, että muuta ei kunnolla kuule. Hiukan v v:n peesausta, mutta ei nyt kokonaan.