Sotahistoriaa kevennykseksi?

Millä Hitler kuvitteli murentavansa Britannian sisältäpäin?

Lisätty: 19.07.2009 - 15:10

Maarit tiesi tämän, mutta jos joku tietää, minne joutuivat painokoneet, niin siitä nostan hattua todella korkealle.

Lisätty: 19.07.2009 - 16:57

"Wienin Topograafisen laitoksen" koneet vyörytettiin Walchensee-järveen sitä ympäröivältä tieltä maaliskuussa 1945 .
Tämän kertoo Hitlerin perheystävä Henriette von Schirach kirjassaan "Der preis der herrlichkeit" vuodelta 1956.

Saattavat levätä vaikka tämän kuvan osoittamassa paikassa? www.panoramio.com/photo/17400905

Lisätty: 20.07.2009 - 23:35

Burger puhuu rahakirstuista, ei koneista.
Schirach puhuu "helposti tunnistettavasta paikasta" ja "juuri näillä koneilla oli valmistettu vääriä ulkomaisia seteleitä". Hän ei kuitenkaan suoraan sano nähneensä kun koneet on upotettu.
Mietin myös, että miten hyvin aatelisrouva on tuntenut painokoneita, vaikka olisi nähnytkin? Hänellä ei liene syytä varsinaisesti valehdella kirjassaan, mutta hänelle on saatettu syöttää pajunköyttä varsin kinkkisissä ja vaarallisissa oloissa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.07.2009 - 16:07

Hitler painatti paljon väärää rahaa, useita eri valuuttoja - jopa Jugoslavian partisaanirahaa, lisäksi postimerkkejä yms.
Jaa, ne painokoneet siitä rahapainosta?
Ne vietiin ensin Itävaltaan,Mauthauseniin ja sitten yhteen toiseen paikkaan...

Lisätty: 19.07.2009 - 17:30

Adolf Burger, vanki n:o 64 401,kirjanpainaja, joka siis oli paikalla silminnäkijänä ja rahantekijänä kertoo:

"Mit Herannahnen der sowjetischen Armee im Frühjahr 1945 wird das Todeskommando aus den vom übrigen KZ hermetisch abgeriegelten Blocks 18 und 19 - mit sämtlichen Druckmaschinen - zuerst nach Mauthausen und dann in ein Außenlager des im österreichischen Salzkammergut gelegenen KZs Ebensee deportiert. Hier werden die 135 noch überlebenden Häftlinge des Fälscherkommandos am 5. Mai 1945 durch amerikanische Truppen befreit. Die Kisten mit dem Falschgeld hatten die Nazis zuvor im Toplitz-See versenkt."

Lähteet:
www.exil-archiv.de/html/biog...burger.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.07.2009 - 14:20

Jaa.a. Soluttautumalla tärkeisiin poliittisiin kohteisiin. Vielleicht? Keine ahnung.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2009 - 14:52

Väärennetyllä rahalla ainakin yritti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2009 - 21:12

Tulikin nyt hyvin kevyt olo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 01:48

Viittaukset historiaat eivät ole vitsejä, vaikka ovatkin kevennyksen omaisia. Siinä vaiheessa kun unohdetaan historia opetukset, niin peli on menetetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 10:56

Historiasta opimme, ettei historiasta opita mitään.