Minä asun mieheni kanssa vanhassa talossa, Terijoelta hirret pulavuosina tuotu 1928, talo ns. 4 krs. ja moni kysyy onko ..

Rintamamies talo, rakennettiinko niitä jo ennen sotia, vai onko sivistys kysyjän mukainen. ei aina haluaisi kertoa ja selittää kaikkia sotia, olen ostanut ja maksanut tämän talon, tontin kera ja jäävi kenellekään kertomaan mitään.

Lisätty: 17.07.2009 - 16:27

Mikä tämä talo on ?

Avainsanat: rintamamies koti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 19:24

karkeesti sanottuna 'rintamamiestalot' ovat lautahökkeleitä tuon sinun hirsihuvilasi rinnalla

(liekö vielä sitä kuuluisaa Karjalan punahonkaa?)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 16:26

Kysymyksist´mie en tiijjä mittään, mut komia on sulla talo. Varmaan talossasi on hyvä henki ja mukava asua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 16:31

Hyvä talo sai hyvän kodin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 16:50

ei ole ns.rintamamiestalo,,on siihen aikaan rakennettu normaalitalo

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.07.2009 - 17:42

Jos se tuo kuvan talo on niin johan on komia, olen kateellinen, itse olen aivan hulluna vanhoihin puutaloihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 18:43

Ei ole rintamamies taloa nähnytkään. Kyllä sinulla on paljon komeampi. Sinun talo on kuin palatsi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 19:13

Rintamamies talo ei kyllä olisi noin iso. Yleensä 3-4 huonetta ja jälkeen päin rakennettu yläkerta vintille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 20:02

Rintamamies taloja alettiin rakentamaan sotien jälkeen suureen asunto pulaan, arkkitehti oppilaiden toimesta suunniteltii monia eri malleja, koska ohjeet olivat että siihen täytyy nopesti saada myös asunto toiselle perheelle, käytännössä vain vintiin otettiin vuokralainen, tuo kuvassa oleva talo ei ole tätä mallia vaan tyypillinen n. 30 luvun suurperhe talo. ps koomee ko hitto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 20:07

Sinulla on onni asua hirsitalossa. Rintamamiestalot ovat lautarakenteisia ja niissä on eristeenä sahanpuru. Rakennusvuodet 40-50-luvulla, ja silloin on ollut pula kaikesta rakennustarvikkeesta. Talosi on melkein kuin kartano.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 21:12

Kaunis ja ihana talo sinulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 21:13

Rintamamiestaloja rakennettiin Suomen vuosina 1945-1970. Valtaosa taloista on tehty saman perusratkaisun mukaan. Toisistaan nämä talot eroavat lähinnä huonejärjestyksessä ja mitoissa. Määräävänä tekijänä olevat porraskäytävät ja piippu ovat kuitenkin lähes kaikissa ratkaisuissa samassa paikassa. Osa näistä taloista on peruskorjattu ja mahdollisesti laajennettu kertaalleen, osa ehkä jo kaksi kertaa. Eli pitäisi tietysti nähdä useampi kuva talosta ja lisäksi pohjapiirustus, joka kertoisi varmuuden asiasta. Jos se on rakennettu ennen sotia, se ei ole ainakaan vakiomallin rintamamiestalo ja siihen tarkoitukseen alunperin tehty. On mahdollista, että talo on muutettu sotien jälkeisinä vuosina sellaiseen käyttöön? Kuvassa alapuolella on tyypillinen rintamamiestalo. Kuisti talostasi puuttuu, joka taloissa yleensä oli.
www.rakennusperinto.fi/Hoito...estalo.jpg
Tässä tyypillinen pohjapiirrustus taloista.
cromfel.battlefield.fi/kuvat..._mitat.jpg

Varmuuden asiaan saat paikkakuntasi kunnan tai kaupungin virastosta talosi rakennuspiirrustusten ja rakennustarkastajan lausunnon perusteella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 22:08

oiskos tuo pien kartano sanoisin... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.07.2009 - 23:09

Mielestäni tuo talo ei ole rintamamiestalo. Ne ovat kaikki pienempiä ja eri mallisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2013 - 20:39

Hei Maarit!
Vieläkö asut Terijoelta tuodusta talossa?
Etsiskelen tuollaista isoa taloa lehtijutun tekemistä varten.
Ota yhteyttä!
yst.terv
Irkku