Vastaus edelliseen savonmurre osioon. kuolleen koura = sananjalka renata = mennä epäkuntoon Nämä olivatkin heleppoja sanoja =)

Avainsanat: savonmurre

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 17.07.2009 - 11:56

Minun kuolleet kourat renasivat niin paljon että hävitin ne muutaman vuosi sitten.

Kysyjän kommentti

Hyvin käytit "vastauksessa" molempia kysymiäni sanoja =)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 09:44

ai eipäs sit ainakaan ollut mikään kasvi, niikuin veikkasin , no olipas sukkela sana tuokin... ihmeissään... taas..mutta tykkään noista sanoista ovat todella mielenkintoisia, kunpa vaan pysyis omas pääkopan muistis....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:16

Kuolleen kouraa en olisi arvannut, mutta renata olisi aivan ymmärrettävää minun kieliperinteellänikin. Näin pääkaupunkiseudulla kolmekymmentä vuotta asuneena on tietysti sen alueen kieli tullut tutummaksi, mutta Pirkammaalla olen tottunut tähän sää ja mää-kieleen, joka pidemmän päälle kuulostaa aika kauhealta. Savon kieltä on hauska kuunnella, samoin lappalaisten ja pohjoisen ihmiseten h-korahduksia. Nuorempana oli niin "kotiseuturakas", että muut kielet kuulostivat naurettavilta, mutta näin vanhemmiten on alkanut ymmärtää niiden rikkauden. Tämäkin on siis ikäkysymys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:30

Kehä I :n sisäpuolella koko ikäni (ja se on paljon se) asuneena olen tottunut ja joutunut kuulemaan vähän kaikkia murteita, joskus jopa joutunut ottamaan selvää mitä kaikki vientäjät ja kiäntäjät oikein tarkoottavat.

Varsinkin täällä murteet sekoittuvat hyvin nopeasti, mutta näyttää sitä sekoittumista tapahtuvan muuallakin. Näistäkään esimerkkisanoista (renata ja kuolleenkoura) ei kumpikaan ole varsinaisia savonmurteen sanoja vaikkakin varmasti savoa puhuvien käytössä.

- sama tuo mitä haastellaan, kunhan ymmärretään ees suht koht tolkulleen -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 11:00

Juu, ihan helppoja sanoja oli noi matildan sanat. No eikä olleet kun en olisi ainakaaan minä niitä ikinä arvannut!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.07.2009 - 14:15

No enpä helppoudesta huolimatta tiennyt. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 16:33

Ainakin tuo "renata" oli minulle helppo.