Paljonko on alkoholin palamisnopeus maksassa?.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 09:37

Eikös nyrkkisääntö ole kaks tuntia per paukku(ravintola-annos).

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 03:32

Alkoholi poistuu ruumiista palamalla. Maksa polttaa sitä tasaisella nopeudella. Maksassa tapahtuva palaminen on alkoholin pääasiallinen poistumistie, eikä sitä juuri voi nopeuttaa. Palamisnopeus riippuu lähinnä ruumiin koosta, koska maksan koko on suhteessa ruumiin kokoon. Tunnissa poistuu noin gramma alkoholia jokaista ruumiinpainon kymmentä kiloa kohti. Promilleissa ilmoitettuna tämä tarkoittaa, että verestä häviää tunnissa vain 0,12-0,16 promillea. Normaalirakenteisella 70-kiloisella henkilöllä alkoholia palaa tunnissa 7 g ja 60 kg painavalla vain 6 g.

Josta määrästä ja alkoholin palamisnopeudesta kannattaakin virittää kunnon ...... ennustajaeukko?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 05:25

riippuu ihmisen painosta ja maksan koosta,
yhden keskioluen palaminen vie noin 1.5 tuntia, kokeneilla juopoilla kuitenkin huomattavasti nopeammin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 06:46

Yleinen nyrkkisääntö on, että yksi ravintola-annos palaa elimistöstä noin kahdessa tunnissa. Tarkkaan ottaen yksi gramma per kymmenen kiloa, sukupuoleen katsomatta. Säännöstä poikkeavat alkoholin suurkuluttajat, joiden maksa on jo tottunut polttamaan viinaa jatkuvalla juotolla. "Suurkulutukseen sopeutunut maksa pystyy polttamaan etanolia jopa kaksi kertaa tavallista nopeammin", kertoo professori Mikko Salaspuro. Eli lyhyen laskukaavan mukaan: yhtä paljon juonut 60-kiloinen alkoholisti puhaltaa nollat samaan aikaan 120-kiloisen peruskäyttäjän kanssa. Eivätkä painoerotkaan aina vaikuta selviämisnopeuteen. 70-kiloisella miehellä alkoholi palaa yhtä nopeasti kuin 90-kiloisella, jolla on ylimääräistä rasvaa 20 kiloa enemmän.

www.city.fi/artikkeli/Kuning...pula/2177/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 09:38

Olen samaa mieltä juuri tuosta noin "2 tunnin palamissäännöstä". Eli 1 normaali ravintolapaukku tai 1 olut jne. "palaa nollille" kun 2 tuntia on kulunut sen juomisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 09:50

Tuttavani ottaa lätkämatsissa aina ensimmäisellä erätauolla yhden oluen, toisella ei enää mitään. Hänen laskuoppinsa (ja painonsa) mukaan puoltoista tuntia riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:29

Vanha ohjejahn on, että pari tuntia/alkoholiannos.