Kumpi oli enemmän syyllinen jatkosodan ( 1941 - 1044 ) syttymiseen, Suomi vai Neuvostoliitto ?

Lisätty: 13.07.2009 - 20:01

No voi hitto, mikäs pränttivirhe se taas tuli siis 1941 - 1944, auttoiko vastaamiseen =)

Avainsanat: neuvostoliitto suomi jatkosota

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 20:42

Siinä taisi olla niin monta sepää mukana, että tietääkö tuota kukaan varmasti? Riippuu aina minkä väriset lasit sattuu vastaajalla olemaan silmillään, tuliko oltua historian tunnilla mukana ja kenenkä vanhemmat olivat rintamalla. Kyllä minut jo pentuna kasvatettiin siihe, että Nevostoliiton vika, mikä vika. Toisaalta ymmärtää kyllä rintamalla olleiden kärsimykset ja koettelemukset läpikäyneitä ihmisiä, että miten yleensä jäivät henkiin ja ne jotka sitten jäivät kuin ihmeen kaupalla ohiammuttuina, josta sanasta isä vainaani ei kyllä pitänyt lainkaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 19:59

jatkosodan ( 1941 - 1044 ) ?

no joo, vitsi toi alkuvastaus, arvasinhan lipsahdukseksi (joita itselle sattuu jatkuvasti)

- muiden epäselvyyksien lisäksi, selitykset tästä 'syyllisyydestä' ovat enemmän tai vähemmän poliittisväritteisiä ja historiallista totuutta saamme varmasti vielä odotella sukupolven tai parin ajan ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:02

Tästähän professorit ja muutkin jaksavat keskustella vuodesta vuoteen eikä yksiselitteistä totuutta ole kai vieläkään löydetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:25

Venäläiset väittävät vieläkin että suomalaiset ampuivat ensimmäiset laukaukset ja näin ollen aloittivat sodan. Venäjä tosin hyökkäsi ensin mutta kun suomalaiset olivat jo alkaneet ampumaan tykillä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:33

Taisi olla Saksan puolella aloitusvuoro.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 21:40

Kyllähän molemmat osapuolet ; sekä Neuvostoliitto että Suomi (yhdessä Saksan kanssa), olivat aika aktiivisia jo ennen virallista sodanjulistusta...syyllistä on vaikea nimetä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 00:55

Historia on voittajan historiaa, totuus voittajan totuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 01:21

Neuvostoliitto

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.07.2009 - 01:44

Sanotaan nyt vaikka sitten Suomi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 14:20

Opiskelkaa ns. puolueeton historia. Suomi ei todellakaan ole yhtään sotaa neuvostoliiton kanssa aloittanut.