minkä niminen oli maailman ensimmäinen nainen ja kuka hänet loi ihmiskunnan rangaistukseksi?

mytologia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 21:07

Eri uskontojen ja mytologioiden mukaan niitä "maailman ensimmäisiä naisia" on tietysti eri nimisiä.
Mutta nimenomaan ihmiskunnan rangaistukseksi Zeus loi tuon Pandoran, jonka Valperi jo mainitsikin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 16:42

Mikä lie ollut Aatamin kylkiluusta veistetty omenan syöttäjä.

Lisätty: 13.07.2009 - 20:57

Ja Herra jumala pani raskaan unen Adamiin, ja kuin hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistansa, ja täytti sen paikan lihalla.
Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän Adamista otti, ja toi sen hänen eteensä.

Lähteet:
mikkol-miettii.blogspot.com/...kiluu.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 16:46

kumpi oli ennen muna vai Kana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 16:57

Embla

(Viikinkien mytologian mukaan)

______________

"Eräänä päivänä meren rannalla kävellessään Odin sekä hänen veljensä Vili ja Ve löysivät kaksi kaunista puunrunkoa, joille he päättivät antaa uuden elämän. Odin luovutti rungoille sielun ja elämän hengen, Vili liikkeen, tuntevan sydämen ja leikkaavan mielen eli järjen, Ve olemuksen, aistit ja puheen. Näiden kahden saarnipuusta muotoutuneen ensimmäisen ihmisen nimet olivat Ask (mies) ja Embla (nainen), heidän asuttavakseen annettiin Midgård. "

Lisätty: 13.07.2009 - 17:02

Izanami

(Japanilaisen mytologian mukaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 17:06

eeva suomalaisen mytologian mukaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 17:20

'emuu'. Termi merkitsee lähinnä eläinlajin myyttistä kantaäitiä, ei suoraan emoa tai äitiä. Tämän ensimmäisen karhun, kantaäidin jälkeläisiä ovat kaikki tuohon eläinlajiin kuuluvat eläimet. Emuu voi olla sekä ihmissuvun että eläinsuvun alkusiittäjä.

Eläinkantaisistä on sepitetty moninaisia myyttejä kansojen keskuudessa. Tällainen eläinkantaisä-myytti on tyypillisimmillään kertomus suuresta pedosta, kuten karhusta, tiikeristä tai jaguaarista, josta tulee suvun, heimon tai kansan kantaisä sillä tavoin, että hän ottaa itselleen puolison ihmisten joukosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 17:49

Kreikkalaisen taruston mukaa :

Pandora
______
Zeus käski raajarikkoisen poikansa Hefaistoksen muotoilla savesta tytön

Sitten hän pani Athenen puhaltamaan tyttöön hengen ja opettamaan tälle sellaisia naisten taitoja kuten ruuan valmistamista ja koruompelua

Hermes opetti tytölle vilpillisyyttä, petollisuutta ja pahoja loitsuja

Afrodite puolestaan neuvoi tytölle miten tämä saisi kaikki miehet haluamaan itseään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 19:16

Itse ajattelisin että Eeva olisi eka nainen ja "Jumala" sen loi.

Mutta en tiiä uskonko edes siihen. x) Hehee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 19:24

Isossa kirjassa sanotaan, että Ieva, joka veistettiin Aatamin kylkiluusta, tiijä sit totta vai ei ?!
Ja mitenkää nii rangaistukseksi ??????????!!!!!!!!!!!!!!
Ilman meitä sulottaria olis teillä miehet paljon tylsempöö, joten koittakee vua oppia elämään meijän kaa =))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:38

En tavannut ensimmäistä, mutta jälkeläiset ovat ihania olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 22:07

Kauniita ovat katsella, mutta niin tavattoman hankalia käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 22:27

Nainen luotu ihmiskunnan rangaistukseksi ? Niinpä niin....kuitenkin nainen on kaivattu, haluttu, tarpeellinen ja himoittukin. Naista ja naiseutta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti jopa myyteissä.

Ps. Zeushan se varsinainen velikulta oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.07.2009 - 01:46

Eevahan se.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 11:12

Eikö se ole Eeva joka luotiin Aatamin kylkiluusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 22:24

Jos Raamattua uskoo niin Eeva. Eri uskonnoissa sitten ihan eri niminen nainen.