Tuli mieleen tosta kielioppikysymyksestä paras.Entäpäpä sairas,sairaanpi,kuollut?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 08:06

Kun on joutunut viime kuukausina seuraamaan julkista terveydenhuoltoa useammankin omaisen kautta, niin kyllä toi Timpan määritelmä on ihan oikein. Näyttää menevän niin, että jos on niin sairas että sairaalaan joutuu niin aika pian on omaisilla hautajaisjärjestelyt edessä.

Kysyjän kommentti

Tämä oli lapsen suutsta .toki osaan itsekin senverran kieltlä taiviuttaa,mutta idea LAPSEN SUUSTA oli se pointti jota en halunnutt mainita kyssärissäni

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 01:38

Terveys on henkilökohtainen kokemus eikä sitä ei voi kuvata vain joillakin luvuilla, esimerkiksi verenpaineella tai poltettujen savukkeiden määrällä. Ei ole myöskään asteikkoa, jolla voitaisiin arvioida, kuka on terve, terveempi, tervein. Terveys on enemmän kuin vain sairauden puuttumista. Lääketieteellisesti voidaan melko hyvin arvioida, onko ihminen terve vai sairas. Kun terveys on myönteiseksi koettu asia, olisi johdonmukaista, että terve ihminen on onnellisempi kuin sellainen, jolla on jokin sairaus tai sairauksia. Niin ei kuitenkaan ole. Joidenkin ihmisten elämänhallinta menee raiteiltaan mitättömiltä tuntuvien pikkuvaivojen takia. Sairas, sairaampi, kohta jo kuollut?
Tästä pääsemme aasinsillan kautta taivaaseen.
Eli
Äiti ja lapsi keskustelevat: - Äiti, onko Jumala mies vai nainen? - Jumala on sekä mies että nainen. - Äiti, onko jumala valkoinen vai neekeri? - No jumala on sekä valkoinen että neekeri. - Entäs onko jumala homo vai hetero? - Jumala taitaa olla sekä homo että hetero. Poika miettii vähän ja sitten keksii: Äiti, onko jumala Michael Jackson?

Lisätty: 13.07.2009 - 03:15

Miten niin vitsi? IRC-Galleria - Michael Jackson on jumala! Kyllä keskustelupalstat väittävät että se on totta! Ja sitähän on uskottava!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.07.2009 - 02:23

Sairain,.
Tuo yläpuolella oleva vitsi kuultu moneen kertaan, osaahan se omalla tavallaan huvittaakkin, mutta ihan vain pikkaisen!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 02:25

Noista kysymyksen vertailumuodoista voitaisiin johdatella jatkokysymys :

kuollut - kuolleempi - kuollein

lienee kieliopillisesti ihan oikein, mutta siitä kyllä seuraa joukko lääketiellis-jurdridisia ongelmia miten nämä toisistaan poikkeavat ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 07:30

positiivi: sairas
komparatiivi: sairaampi
superlatiivi: sairain

tuolla koko taivutuskaarti sanalle:
fi.wiktionary.org/wiki/Liite...omi/sairas

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 08:36

Sairas
Sairaampi
Sairain
Kuollut
Vainaja

Perustelu: Esim. "tekokuollut tai "sydänkuollut" tms. voidaan (onneksi) usein elvyttää - vainaja sensijaan on aina kokenut oikean kuoleman; kyseessä on lopullinen exitus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.07.2009 - 08:58

Timpan taivutus on ihan oikein ainakin käytännössä, vaikka kieliopillisesti vähän arveluttava. Tuntuu pitävän hyvin paikkansa, koska usein sairauden jälkeen on kuollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 09:18

Sairas, sairaampi, sairain...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 11:47

Sairas,sairaampi,sairain>kuollut.
Onneksi itsellä julkisesta terv.huollosta kovin positiivinen kuva ynnä kokemukset,
tulevaisuudesta ei tietoa,mutta sitä on NYT turha pohtia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 13:14

Kyllä nyt taitaa olla niin, että terveyskeskuksissa ja sairaaloissa pystytään hoitamaan vain kakki sairaimmat henkilöt ikään, säätyyn tai sukupuoleen katsomatta. Sairaat ja vähän sairaammatkin ovat kodeissaan sairastamassa. Kuolleet haudataan kuka minnekin ja millaisin tavoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 19:47

Joensuussa lukee erään kaupan yläpuolella;
Halpa - Halvempi - Vihonen.
Samaa sarjaa tämäkin.