Kuinka suurta osaa aivoistamme käytämme ?

Avainsanat: aivot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.07.2009 - 19:52

todella pientä osaa, ja sen huomaa ...

Lisätty: 09.07.2009 - 20:06

Vain 10 prosenttia aivojen kapasiteetista on käytössä

EI. Tämä luulo syntyi 1930-luvulla, kun neurokirurgit asettivat elektrodeja paljaille aivoille ja mittasivat, mitkä osat olivat passiivisia. Nykyaikaisilla kuvantamismenetelmillä on saatu selville, että 1930-luvun lääkärit erehtyivät. Jopa yksinkertainen tehtävä, kuten ääneen lukeminen, aktivoi useita aivojen osia. Tutkijat ovat todenneet, että älykkäät ihmiset käyttävät aivojaan tehokkaammin kuin muut. Nerot aktivoivat ainoastaan sen aivojen osan, jota tarvitaan tehtävän suorittamiseen.

www2.tieteenkuvalehti.com/hj...&la=fi

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.07.2009 - 20:00

Kovin pientä, koko kapasiteetin kun saisi käyttöön niin voi sitä järjen ja tolkun määrää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 20:02

Olenhan sen joskus jopa jostain tutkimuksesta lukenut, mutta muistini ei ole ollut koskaan oikein hyvä asioissa, jotka eivät vaikuta välittömästi arkipäivääni. Muistelisin että vajaa 10% oli tutkimuksen tulos. Se on lähes surullista, mutta ajatelkaa kuinka kehityskelpoisia siis olemme!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 20:55

Mites sitä voi paljon käyttää jos osa on kuoliossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 21:03

miehillähän on putkiaivot, eihän siihen paljon kapasiteettia kulu,
toistahan se meillä naisilla

mutta vakavasti puhuen, jos henkilö saa massiivisen aivoinfaktin, ja lääkärit ei lupaile sitä eikä tätä, niin kuitenkin ne piuhat jostain uusia väyliä keksivät,
ja puhekyky ym alkaa pikkuhiljaa kohentua

Lähteet:
läheltä seurannut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.07.2009 - 22:03

Kaikki osat käytössä, eikä taida riittää mihinkään. Johan tähän ikään on suurin osa tainnut tuhoutua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 22:07

0,10 % vain

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 22:11

Kyllä käytän ainakin molempia puolia yhtäaikaisesti ja melko tehokkaasti. Ehkä 70 % olisi lähellä totuutta, sillä olen mielestäni luova, ja luovuus vaatii monen aivoalueen yhtäaikaista käyttöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 22:45

Maailmaa median kautta seuranneena (ja muutenkin) vastaus on: liian vähäistä osaa (1/5-1/10), mahdollisuus ois meil enempäänkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 00:29

Varmaan promillea.
Sen takia pitäisi pinnistellä vaikka vaativien ristisanatehtävien parissa enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 00:56

Toinen aivosolu välillä käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 03:47

Muista aina pitää aivosi päällä. Maailmalla vallitsee yleinen harhakäsitys, että aivot ovat aina päällä. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa! On totta että ihminen ei tarvitse aivojaan suorittaessaan erilaisia jokapäiväisiä rutiinitehtäviään. Ja koska jokapäiväisiä rutiineja on runsaasti, on helppo unohtaa laittaa aivot päälle niiden suorittamisen jälkeen. Jokainen unohtamiskerta lisää mahdollisuutta unohtaa seuraavalla kerralla. Tästä voi alkaa viheliäs kierre, jota on lähes mahdotonta katkaista. Tätä tapahtuu yllättävänkin usein. Ihmisestä, jolle tapahtuu näin, käytetään yleensä nimeä idiootti. Käytä aivojasi! Vaikka aivot ovat päällä, ne eivät reagoi kaikkiin asioihin automaattisesti. Aivot ovat ns. oppiva organismi. Aivoille pitää opettaa mihin asioihin pitää reagoida automaattisesti. Tämä tapahtuu aktivoimalla aivot manuaalisesti uusien asioiden ilmaantuessa. Mutta ole varovainen, liian usein samalla asialla aktivoiminen saattaa muuttua rutiininomaiseksi ja voi aiheuttaa automaattisen aivojen sulkemisen!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 12:42

Ei koko aivokapasiteettia ja osa vain todella pientä osaa. Kaikilla luku ei ole sama ....joillain on niin pieni ettei viitsi edes tarkemmin kertoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.07.2009 - 13:21

Hyvin hyvin pientä.