Miten minun pitäisi nyt kummina toimia?

Kummilapsi, jonka sylikummi olen, pääsee ripille parin viikon päästä. Minua on pyydetty kirkkoon sinne alttarille pitämään kättä kummilapsen pään päällä jonkun rukouksen tms. ajaksi ja myös kummien ehtoolliseen pitäisi osallistua. Olen kuitenkin eronnut kirkosta jokin aika sitten ja varsinkin ehtoolliseelemeno tuntuu äärettömän vastenmieliseltä.rnPitääkö minun mennä vai voinko kehottaa kummilapsen vanhempia pyytämään tilalleni toista kummitätiä? Kummilapsen vanhemmille varmasti järkytys jo se, että en enää kuuluu kirkkoon.

Avainsanat: kummius konfirmaatio

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 21:39

Kyllä sinun pitää kertoa kummivanhemmille, että et kuulu kirkkoon. Et voi olla kummi, mikäli et kuulu kirkkoon, ja se on heidän saatava tietää. Voithan tietysti liittyä kirkkoon, ja erota sitten myöhemmin uudestaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 21:40

Minusta se on täysin oma päätöksesi. Ketään ei voi pakottaa, kyllä sen tradition voi hoitaa muutkin kummit ja lapsen vanhemmat.

Lähteet:
Kokemuksesta tiedän että ruuhkaa tulee ilman sinuakin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 21:53

kerro ihmeessä kummulapsesi vanhemmille asiasta, ihmettelisin, jos eivät ymmärrä sun omaa vakaumustasi. ei siitä pitäisi kovasti pahoittaa mieltään.,mielestäni sinne voi mennä kummin sijasta joku muukin läheinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 22:12

Sehän on oma henkilökohtainen asiasi. Ei siellä alttarilla jäsenkirjaa kysytä, eikä sitä ole pakko kertoa kenellekkään ellei halua. Olen joutunut työni vuoksi kirkossa käymään, vaikka en kirkkoon kuulukkaan, ja en sitä ole millään tavalla kokenut vastenmieliseksi asiaksi. Eikä kummi joudu ehtoolliselle menemään, sekin on aivan vapaaehtoista.
Olen kummi ja olen eronnut kirkosta, ei minulta ole kummiutta ainakaan kirkon taholta lakkautettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 22:30

Kerrot todella vanhemmille tilanteen. Ei ketää voi pakoittaa sellaiseen mitä ei halua..
Kyllä varmaan ymmätävät..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 22:40

just silleen kuin itestäs parhaalta (oikealta) tuntuu,
itsekin olen 'pakanakummina' johonkin osallistunut ja jotain jättänyt väliin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 02:52

Kerrot vanhemmille tilanteen, se varmaan tässä vaiheessa kaikkein tärkein. Ja uskon että he ymmärtävät vakaumuksesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 04:46

Sinulle tulee halju olo jälkeenpäin, jos teet vastoin tuntemuksiasi kohteliaisuudesta. Voitko keskustella asiasta asianosaisten kanssa niin mikään ei tule heille yllätyksenä ja he voivat varata toisen henkilön tuohon siunaamiseen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 08:37

Korrektia olisi välittömästi kertoa että et itse kuulu kirkkoon. Kirkon "hylänneen" ei mielestäni kuulu osallistua tuohon tilanteeseen, varmasti löytyy joku kirkon jäsen joka hoita asian.Myös kummiksi kelpaa vain kirkon jäsen joten sen pohjalta tuokin tilanne on hoidettava.
Ei tilallesi tulevan henkilön tarvitse suinkaan kummi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 10:20

kyllä voit pyytää vanhemmilta toisia kummia osallistumaan tuohon rippiseremoniaan , sanot vain, kun et enään kuulu kirkkoon , niin kyllä vanhemmat ymmärtää....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 17:46

Hoitaa pieteetillä kummin tehtävät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 18:12

Kerro lapesn vanhemmille se että et kuulu enää kirkkoon. Niin kyllä asia järjestyy et joku muu voi mennä sinun sijastasi hoitamaan kummin homman, tai sit toinen kummi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 18:27

Pyydä toista kummitätiä hoitamaan asia. Sinä et enää kuulu kirkkoon, etkä sen menoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.07.2009 - 16:31

Kerro ainakin kummilapselle, ettet voi osallistua kyseiseen toimitukseen. Ja vanhemmille myös. Pyytävät jonkun tilalle.