Oletko syönyt "onnellisia silakoita"?

Mitä ne ovat ja mistä niitä saa?

Avainsanat: onnelliset silakat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 02:50

Olen syönyt näitä joskus 70-luvulla, vielä kun itämeren tila oli suh'kot hyvä. Nyt en ole enää silmättömiä silakoita syönyt senjälkeen kun kävin merentutkimusalus Aranlandalla ja katsoin siellä tutkimustuloksia livenä.

138 Pontikkahan hukkunehet onnelliset silakat

1 kg silakkafileitä

Ensimmäinen liemi:

1 l vettä

2 rkl suolaa

1-2 dl etikkaa

Toinen liemi:

1 l vettä

1,5 dl sokeria

2 dl etikkaa

2 porkkanaa viipaleina

1 sipuli viipaleina

3 laakerinlehteä

ripaus suolaa

kokonaisia pippureita

Lado fileet kulhoon ja kaada ensimmäinen liemi päälle. Anna maustua jääkaapissa yön yli.

Mittaa toisen liemen aineet kattilaan, kuumenna kiehuvaksi ja jäähdytä. Valuta silakkafileet ensimmäisestä mausteliemestä ja lisää toiseen liemeen. Anna maustua jääkaapissa. Silakat säilyvät mausteliemessä jääkaapissa reilun viikon.

Nostele silakat tarjoilukulhoon ja lorauta päälle maustamatonta viinaa.

- Silakkaa saa edelleen pyytää ja syödä !.

- Etenkin Selkämeren silakka on terveellistä (se pyydetään Reposaaren edustalta)

pp.kpnet.fi/nurmiset/SilResep138.html
pp.kpnet.fi/nurmiset/silakka5.html

Älkääkä luulko että tämä tähän loppuu...

Mies meni kalakauppaan. Kauppias tunsi viime viikkojen vakkariasiakkaansa ja kysäisi:
-Taasko niitä vanhentuneita silakoita kissalle?
-Ei enää. Anoppi lähti aamulla takaisin kotiinsa.

Lisätty: 06.07.2009 - 23:18

Nimi oli todellakin ARANDA, mutta satamassa oli silloin Kotkassa. Hyvä! Luulin jo, että kukaan ei jaksa vastaustani lukea loppuun! Tarkkuutta, tarkuutta vaikka sitten yöllä!

Kysyjän kommentti

http://trahteeri.com/ruoka.html
Tuolla noita oli tarjolla, mutta en syönyt, en myöskään "homehtunutta loodaa".
Kylän perinteisiin kuuluu silakoiden hukuttaminen Koskenkorvaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 07:28

Olisko ne niitä "vatsat vastakkain silakoita" Ne ainakin ovat hyviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:37

silakkakokin resepti numero 138.

joskus yritetty tehdä, mutta jotain meni pahasti pieleen, en nyt muista mikä ....

Lähteet:
pp.kpnet.fi/nurmiset/SilResep138.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:38

En tiedä mitä nuo onnelliset silakat ovat, mutta merentutkimusaluksen nimi on ARANDA.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:39

silakka fileet , laita leivinpaperin päälle silakkafileet riviin ja mausta niitä merisuolalla ja sitruunapipurilla , paljon tilliä, myöskin ruohosipuli sopii siihen päälle, nyt parita silakat, eli toinen sillakkafile päälle, sitten ruiskorppujaohota jonka joukossa voi olla myöskin hieman suolaa, ei välttämäti, jos ei kovasta suolan mausta pidä....ja eikun koko komeus voillaa paistamaan pannussa....jos et halua krääsää sisälle, niin laita uuniin eikä tule niin rasvaistakaan..voit laittaa pinen lorauksen öljyä niiden päälle myös uuniin laitettaessa..eikä muuta kuin pottumuusia ja sillakkafileitä, soosiksi sopii kermaviilitillisose...sihen voit lorauttaa hieman sitrunanmehua ja vähän hunajaa, jos on liian happaman makuinen sekä lisäkkeeksi mummon kurkut , tuorekurkkuja, etikkaaja sokeria , aseta nömö kannelliseen kippoon ja ravistele niitä aikanssa jotta kaikki kurkut maustuu, sitten vain eikö syömään....ja on niin onnellinen olo, hyvä ruoka parempi mieli...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 10:27

Kaikki syömäni silakat ovat onnellisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.07.2009 - 12:28

Enpäs ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 13:28

Ainakin ne silakat mitä olen kalatiskiltä tai torilta ostanut, ovat olleet aika onnettomia, vinkaiseet kivusta (kuvittelen niin) aina kun olen vatsan aukaissut suolistaakseni silakan. Joten olen päätynyt keittiösaksilla pätkäisemään pään ensin poikki ja sitten saksilla vatsa auki, eivätpähän enää silakat vingu.
Silakkarullia, silakkapihvejä tai valkosipulisilakoita olen valmistanut, en tiedä miten ne onnelliset silakat valmistetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 19:18

Silakkaa en suuhuni pistä, haiseekin pahalle.
Kissalleni joskus ostan silakkafilettä, eikä se kysele niiden onnellisuutta. Viikset vain heiluvat kun niitä posii suuhunsa. Ainakin kissani on onnellinen syömisen jälkeen =))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 19:33

En tykkää silakasta, olipa se sitten onnellista tai onnetonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 22:41

Onhan ne ollut varmaankin onnellisi,kun maistuvat niin hyvin.. Paistettuna ja savustettuna..
Niistähän vaikka mitä,silakkarullia,sinappi-silakoita,sitruuna-silakoita ja sardiini-silakoita..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 03:14

Tiedä tuota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 18:06

En ehdint kysellä.