Onko sinulla kansallispukua? Missä tilaisuudessa käytit sitä viimeksi, ja missä tilaisuuksissa saa käyttää kansallispukua?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.07.2009 - 20:03

Minulla OLI Tuuterin puku, jolla menin aikoinaan vihille. Olen myynyt sen pois eikä se enää mahtuisikaan päälleni.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.07.2009 - 19:26

ei ikävä kyllä ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 19:33

ei ole joten en ole koskaan käyttänytkään

Kansallispuku on vanhaa rahvaan pukua jäljittelevä asu, jota käytetään juhlapukuna ja esimerkiksi kansantanssi- ja kansanmusiikkiryhmien esiintymisasuina. Kansallispuvut syntyivät kansallisromantiikan aikana, ja useimmat niistä jäljittelevät 1700- tai 1800-luvun asuja.

Koska kansallispuku on juhlapuku, sitä ei pidetä sopivana asuna työnäytöksissä (esimerkiksi kotiseutumuseoissa) vaan niihin suositellaan kansanpuvun kuten feresin käyttöä.

fi.wikipedia.org/wiki/Kansallispuku

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 20:03

Myin pois, koska en enää mahtunut siihen. Olen käyttänyt sitä kuorojen esiintymisissä, sekä arvokkaissa juhlissa. Minusta suomalainen kansaalisouku edustaa arvokasta kulttuuriperintöä, jota vasta nyt on osattu arvostaa oikealla tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 20:24

Ei minulla ole kansallispukua. juhlissa käytän aivan muita vaatteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 20:31

Lapsena oli kansallispuku,mutta ei nykyään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 21:48

On, Munsalan puku jota olen käyttänyt viimeksi noin 25 vuotta sitten, en muista missä tilaisuudessa. Äidiltä peritty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 22:35

On, tai oikeastaan se on äitini. Kuoron kanssa joissakin esiintymisissä pidämme kansallispukuja, viimeksi keväällä kuoron 30-vuotisjuhlakonsertissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2009 - 11:32

Minulla on Keuruun puku, olen valmistanut sen itse. Keuruun kanssa ei ole siteitä mutta värit sopivat minulle, siksi valitsin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2009 - 12:30

Ei ole, mutta jos saisin, ottaisin Karjalan kansallispuvun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.07.2009 - 18:59

Eipäö ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.07.2009 - 12:58

Ei ole kansallispukua minullakaan, mutta kauniita ne ovat, ja ymmärtääkseni niitä voi käyttää kaikissa juhlatilaisuuksissa. Onhan niitä linnan juhlissakin nähty monia.