Oletko asunut talossa tai mökissä, jossa ei ole sähköä ? Mitä siitä erityisesti muistat ? Mitä kaipasit ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 05.07.2009 - 11:41

Lapsuudenkodissani ensimmäinen muisto on päreistä ja kynttilöistä. Sitten meille tuli kaasuvalo ja voi ihme. Miten jännittävää oli sytyttää se pieni sukka ihan itse oman huoneen lamppuun. Aakkosten opettelukin oli huomattavasti helpompaa kun näki kirjansivun kunnolla. Muutaman vuoden päästä laitettiin sähköt ja sitten onnistuikin erittäin hyvin lääkärisarjan lukemin avoimen koulukirjan päällä.

Kysyjän kommentti

Minulla ei tuollaisia muistoja ole, koska olen aina asunut kaupungissa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.07.2009 - 19:39

saaressa oltiin muutamia kesiä, kaipasin syysiltoina aina sähköjä, kun oli niin pimeää tuuli puhalsi ja sade piiskasi ikkunoita, niin silloin ois tuntunut kivemmalta sähkö valo joka paikas...sekä puucee tielläkin, kun hieman varjot pelotti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 19:51

Lapsuuden ja varhaisnuoruuden kaikki kesät meni saaressa jossa sähköä ei ollut muualla kuin fikkarin paristossa.

Silloin en kaivannut mitään (sähköstä riippuvaa), nyt voisi jo asiat olla vähän toisin ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.07.2009 - 19:58

Lapsena vietin kesäni sähköttömässä talossa. Elokuun iltoina paloi öljylampussa tuli. Radio toimi akulla. Ei sitä paljoa kuunneltu, vain uutiset. Aikaisin mentiin nukkumaan tietysti, kun lapsia olimme. En osannut kaivata mitään, vaikka kotona olikin sähkövalot kaupunkioloissa. Talvesta ei ole kokemusta ilman sähköä. Ei sillä öljytuikulla olisi nähnyt läksyjäkään tehdä, jos talvetkin olisin siellä elänyt. Ruoat säilytettiin muuten kaivossa. Olihan se eksoottista kaupunkilaistytölle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 20:01

Asuin ensimmäiset 14 elinvuottani talossa jossa ei ollut sähköjä. En muista olisinko kaivannut mitään. Läksyt on tullut tehtyä kun on kansakoulu hyväksyttävästi läpäisty. Alussa oli karbiidilamput, sitten kun petromaksit tuli se oli yhtä juhlaa. Myrskylyhdyt oli sauna ja navetta käytössä.
Naapurissa 2 km päässä oli aiemmin sähköt ja radio jossa tuli Kalle Kustaa Korkin sikkailut kerran viikossa juostua kuuntelemassa syyspimiänä iltana.
Maamootori Teijon Paavo pyöritti puimakoneen, pärehöytän ja kotitarvemyllyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 20:03

Lapissa olen viettänyt lomiani " Kalastajatorpalla ", kaasu-tai kynttilänvalo, talvella porin-matti lämmitti, kaasuhellalla ruoat ja kahvit valmistui. Romanttista, mutta en kyllä haluaisi sellaisessa paikassa vakituisesti asua. Eipä siellä mitään kaivannut, kalaa tuli järvestä ja vesi purosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 20:11

Asuin Ugandassa kolme kuukautta, josta ajasta myös osan sellaisissa alkeellisissa oloissa, ettei sähköä ollut. Taskulampun valossa kirjoittelin illalla "yksiössäni", siis verkkoni alla, päivän tapahtumia ylös. Tuli nukuttua aika hyvin yöt, kun pimein aika yleensä nukuttiin. Kaikkein eniten kaipasin tietty sitä, että aina ei voinut lähetellä viestejä tai vastaanottaa puhelimella, silloin, kun ikävä vaivasi. Monesti oli akku loppu ja kun ei ollut sähköä saatavilla ei tietty voinut ladata puhelinta. Oli meillä tietty kynttilöitä myöskin käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 21:04

Mökkeilyyn minunkin sähköttömät elelyt liittyvät, ja vähiin jäävät nekin yöpymiset.
Ei noissa harvoissa päivissä ollut mitään valittamista. Saunaolut oli vähän tavallista lämpimämpää, jos jotain on pakko sanoa. Kesällä oli valoisaa muutenkin, joten valoja ei kaivannut.

Nyt muistankin yhdeksän päivän jakson, etten nähnyt sähkövaloa kuin ajoneuvoissa, eli kertausharjoitukset lapissa kauniina myöhäissyksynä joskus 90-luvun alussa.
Ei tullut aika pitkäksi, kun ohjelma, majoitus, eli teltta ja huolto oli talon puolesta. Sähkön puutetta ei juuri edes huomannut.
Sen verran siitä kuitenkin vieraantui, että rättiväsynyttä porukkaa kuskattiin iltamyöhällä pimeällä linja-autolla kotiin päin ja matkalla pysähdyimme baariin, niin oikein piti hetken ihmetellä televisiota, että mikäs kapistus se tuo onkaan.Oli jännä tunne, kun oli kolmen vuorokauden valvomisesta ja ryynäämisestä niin väsymyksestä sekaisin, että kaikki sivistys melkein pelotti.
Silti pidin sitä mukavana reissuna kauniin luonnon helmaan. Menisin uudestaankin, mutta enää en pääse vaikka haluaisinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 22:15

Kyllä. Kylmää olutta.

Eli.....
Sähköä ilmassa - .... viskipullon jälkeen, ei Venäjälläkään saada ihmeitä aikaan ilman pullollista votkaa. ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 23:05

Vuokra mökkimme oli sähkötön,piti opetella keittämään kaasulla,en kaivannut mitään,mutta aika oli hyvin lyhyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 09:39

ei ollut siihen aikaan internettiä,joten en osannut kaivata mitään,sanoisin vanhan kliseen ,tieto lisää tuskaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 13:03

Meillä ei mökillä ole sähköä ja sitä en siellä kaipaakaan, kun tietää että ei jatkuvasti tarvii asua sähköittä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 13:09

Mökkeilyn lomassa olemme olleet sähköttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.07.2009 - 15:00

Noh kesän olen asunut.Muistan kun ärsytti yöllä lähteä kuselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 20:34

Kangaslammilla pari kuukautta kaverin sähköttömässä mökissä.
Sauna toimi ja järvi viiden metrin päässä.
En kaivannut yhtään mitään, juteltiin majaville ja rauha sekä hiljaisuus oli
jotain aivan sanoin kuvaamatonta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 21:16

Kyllä nuoruudessa on tullut oltua mökissä,missä ei ollut mitään näitä mukavuuksi. Se kuului sillon ihan asiaan eikä osannut edes haaveilla mukavuuksista.