Minkähän takia nimen vaihtaminen maksaa niin paljon? Mitä arvelette/tiedätte?

Aion vaihtaa sukunimeni ja se maksaa 91 euroa! Lisäksi tietysti kaikki kortit, passit yms...

Lisätty: 03.07.2009 - 14:50

En halua enää pitää entisen mieheni sukunimeä enkä halua isäni sukunimeä joten otan äidin tyttönimen... ehkä olen sitten ymmärtänyt väärin tuon maksun. Tosin kyllä maksan vaikka tässä juputan. On se sen arvoista :-)

Avainsanat: nimi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.07.2009 - 14:55

Hakemusmaksu on 91 euroa tai 166 euroa mikäli sukunimenmuutoksesta on tiedotettava virallisessa lehdessä.
www.maistraatti.fi/nimen_muutos.html

Oman tyttönimesi saisit vain ilmoittamalla.
Halusin leskeksi jäätyäni isoisäni sukunimen ja jouduin pulittamaan siitä v. 95
400 mk. Mutta sitä sukunimeä ei tarvinnut suojata, joka olisi maksanut 600 mk lisää, koska sitä ei anneta muille kuin suvun jäsenille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 03.07.2009 - 14:30

Tiedän vain sen, että itse kun otin entisen nimeni, ei maksanut mitään. Pelkkä ilmoitus kirkkoherran virastoon riitti. Ja nimen sai ottaa käyttöön saman tien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 14:31

Muista, että sillä 91 eurolla nimenvaihdoksesi ilmoitetaan aika moneen eri paikkaan kuten verotoimistoon, KELAlle, seurakuntaan/väestörekisteriin, poliisille, kotikuntaasi jne jne. Itsekin olen sukunimeä vaihtanut ja suorastaan yllätyin, miten monessa paikassa uusi sukunimeni oli tiedossa ennenkuin olin sitä itse ilmoittanut.

Passi, ajokortti, pankki- ja luottokortit yms. pitää tietysti huolehtia itse (tosin pankkikin oli saanut jo tiedon nimenvaihdoksesta suoraan maistraatista)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 14:48

Eihän se kallista ole, itse kysyin hiljattain tästä nimenmuutoksesta, ainoastaan uudet paperit maksaa. haluan jättää etuliitteen pois sukunimestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 15:15

Joo kait täällä kaikki maksaa. mitään ei saa ihan ilmaiseksi. siksi minä olenkin ihan tyytyväinen omaan nykyiseen nimeeni ja on se parempi mitä entinen sukunimeni ennen naimisiin menoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 18:26

Kai se vähän rajoittaa, ettei joku alvariinsa nimeään vaihda.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 19:16

vähän epäilisin, että nimenvaihdosta aiheutuvat kustannukset yhteiskunnalle on vielä paljon suurempi kuin tuo yhdeksänkymppiä ennenkuin kaikki rekisterit yms on tarkastettu ja päivitetty ajan tasalle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 20:12

Johan on kiskontaa nimen vaihto. Luulisi että jokaisella on oikeus tähän, ja aivan ilmaiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 22:44

Tuolla summalla ei luultavasti makseta kaikkia niitä kuluja, mitä tulee, kun eri kohteisiin kirjataan uusi nimesi. Eli hinta on sittenkin ikäänkuin lahja sinulle, sillä oikeasti se maksaisi paljon enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.07.2009 - 15:06

Ehkä halutaan estää ettei joka toinen ihminen ole vaihtamassa nimeään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 18:13

Ei se kallis ole jos maksaa tuon. Joutuva t tarkistamaan onko esteitä ko. nimen saantiin ja se on työtä.Ei tuo summa kyllä kuluja edes peitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 18:21

BISNESTÄ.